سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه مجادله به باطلش فراوان شود، کوری اش از حقیقت ماندگارشود . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

وب سایت کانون قرآن و عترت(س)

 

نام فارسی: کانون قرآن و عترت(س)

نشانی : http://www.ghoran-etrat.com

زبان: فارسی

مرکز پشتیبانی کننده: کانون قرآن و عتر ت

 

معرفی اجمالی پایگاه : تحقیقات قرآنی، معرفی کانون قرآن و عترت دانشکده‌ی علوم دانشگاه تهران، برنامه‌ها و آثار کانون،‌ شهدای دانشکده، گفتگو، تحقیقات دانشجویی، ازدواج دانشجویی و کتاب ازدواج چرا و چگونه؟

 

محتوای قرآنی پایگاه : پایگاه در بردارنده بخش های از تفاسیر چون تفسیر سوره حمد آیت الله امجد می باشد.

 

موضوعات مرتبط : علوم قرآن->تفسیر قرآن

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی مرکز فرهنگ و معارف قرآن






::: سه شنبه 86/9/20 ::: ساعت 8:7 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر

سایت سوری «عالم القرآن‌ الکریم»؛ منبعی جامع برای مفاهیم قرآنی 

به گزارش قرآن بلاگ به نقل از  خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، دامنه این سایت که در ژوئن سال 2004 میلادی ثبت شده، به زبان عربی و در کشور سوریه فعالیت خود را شروع کرده که به استناد نتایج به‌دست آمده از جستجوگر گوگل دارای پیج‌رنک(Page Rank) چهار است.

 

این سایت در صفحه اصلی خود مباحث آموزشی، پ‍ژوهشی، ارائه کتب الکترونیکی، مسابقات اینترنتی، آموزش حفظ و تجوید، فتواهای قرآنی علماء، ادعیات و مناجات‌های گوناگون را مطرح کرده‌است.

 
پایگاه اینترنتی «عالم قرآن‌کریم»

علوم القرآن، تفاسیر قرآنی، احکام قرآن، لغات‌نامه‌ی عربی، قرائت‌ها و تجوید و متفرقات در بخش دروس و مباحث جای داده‌شده‌است.

 

دعاء ختم‌القرآن، مستندات قرآنی، سرودهای قرآنی، تلاوت‌های خاص و معروف از قاریان بزرگ جهان، خطابه و سخنرانی و طبقه‌بندی قرآنی بر اساس نام قاریان از بخش‌های صوتی الکترونیکی سایت «عالم‌القرآن‌الکریم» است.

 

در حدود صدو پنجاه قاری در این سایت معرفی شده‌اند که از این میان می‌توان الشیخ محمود الخشت، الشیخ سید متولی عبد العال، الشیخ أحمد العجمی، الشیخ عبد الباسط عبد الصمد، الشیخ محمود خلیل الحصری، الشیخ محمد مرطو، الشیخ إبراهیم الشعشاعی، الشیخ أبو العینین شعیشع، الشیخ محمد جبریل، الشیخ شیخ بن أبی بکر الشاطری، الشیخ عبد الرحمن السدیس، الشیخ أحمد محمد عامر، الشیخ سید سعید، الشیخ أحمد الرزیقی، الشیخ إبراهیم الجبرین، الشیخ إبراهیم المنصوری، الشیخ أحمد أبو المعاطی، الشیخ أحمد الحلبیة، الشیخ أحمد رشوانی و الشیخ أحمد سلیمان السعدنی را نام برد.

 

قرائت سوره انفطار از محمود الخشت، سوره نصر از سید متولی عبدالعال، سوره قریش از متولی عبدالعال، سوره فاتحه و اول بقره سید متولی عبدالعال، سوره قدر به قرائت عبدالباسط و عبد الصمد، سوره فاتحه و سوره طارق نیز به قرائت عبد‌الباسط و عبدالصمد نیز از جمله فایل‌هایی هستند که به صورت تصویری در این سایت به تفکیک به همراه اطلاعات میزان و زمان مشاهده کاربران ارائه شده‌است.

 

همچنین در صفحه اصلی این سایت آخرین اخبار و فایل‌هایی که به صورت صوتی و‌ تصویری از قرآن منتشر شده، به صورت جداگانه بر اساس تاریخ نشر در اینترنت قرار گرفته‌است.

 

«روض‌البیان فی اعجاز القرآن» تألیف فهد‌بن‌عبد‌الله الحزمی ‌آخرین کتاب الکترونیکی است که در سایت در دسترس کاربران قرار گرفته‌است.

 

از امکانات دیگری که در سایت موجود است، بخش ارسال اینترنتی نامه‌ها و سؤالات کاربران در بخش فتواهای قرآنی بوده که در دو بخش ارسال و پاسخ در این لینک جای داده‌ شده‌است.

 

هر بازدیدکننده امکان شرکت در مسابقات هفتگی این سایت در بخش‌ مسابقات حفظ و مفاهیم را پس از واردکردن آدرس‌الکترونیکی خود دارد.

برای دیدن پایگاه اینترنتی عربی زبان «عالم قرآن‌کریم» اینجا را کلیک کنید!

 

http://www.quranblog.org

 






::: سه شنبه 86/9/13 ::: ساعت 11:9 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر

 

تفسیر قرآن مقام معظم رهبری: اعتقاد مادی‌گرا پیرامون غیب عالم

 

یک تذکر کوتاهی پیرامون اعتقاد مادی‌گرا و غیب عالم عرض می‌کنم: و آن اینست که گفتیم اشتباه مادی‌گرا که به غیب عالم اعتقادی ندارند. در این است که، آنچه را باید بگوید نمی‌دانم نفی می‌کند نه اینکه دلیلی برای دوطرفش ندارد، بلکه دلیلی برای اثبات آن دارد. یعنی مثلاً مصداق اتم غیب عالم وجود خداست که غیب‌الغیوب است و بدیهی است که برای اثبات وجود خدا براهین آشکار و روشنی مثل آفتاب هست که اگر کسی، اصل وجود غیب را در نفس خودش قبول کرده باشد، خیلی راحت می‌تواند این استدلال را پیدا کند، تا چه برسد به اینکه دیگری پیدا کرده باشد و او نپذیرد.

 

بنابراین: نمی‌شود گفت طرفینش را نمی‌تواند اثبات یا نفی کند. بله اثبات می‌تواند بکند، اما نفی نمی‌تواند بکند، لذا اگر بپرسند شما به چه دلیلی می‌گوئید خدا نیست؟ هیچ دلیلی ندارد و جوابش لاادری، یعنی نمی‌دانم است. او با ابزار و آلات و وسایل کشف مادی، یعنی همین آزمایشگاه و چاقوی جراحی و میکروسکوپ و تلسکوپ و با این وسائل در دایره‌ی محدود ماده نتوانسته است خدا را بشناسد و چیزی پیدا کند که به او بشود گفت خدا، ولذا نمی‌تواند بگوید خدا وجود ندارد، بلکه می‌تواند بگوید من نمی‌دانم و این هم می‌شود شک. این آتیتیسم (بی‌خدائی) کشورهای مارکسیستی که حتی شوروی موزه‌ای بنام آتیتیسم داشت، می‌خواست از طریق موزه نفی خدا را ثابت کند! که خیلی حرف بی‌منطق و بی‌استدلالی است.

 

شما نهایت چیزی را که می‌توانید بگوئید این است که در وجود خدا شک داشته باشید و بگوئید برهان وجود خدا برای من خدا را ثابت نکرده: و همانطور که قرآن می‌گوید: ان‌هم الایظنون و ان‌هم الایخرصون اینها فقط شک دارند و نمی‌توانند در نفی خدا ادعای علم بکنند که این را گفتیم و در مورد انفاق هم که گفتیم اثر یقینی و اثر مشکوک، نباید ما آن اثر مشکوک را کم جلوه بدهیم. همه‌ی این خیریه‌های دنیا و همه‌ی این کارهایی که مردم پول انفاق می‌کنند و حجمش هم حجم عظیمی است، وصیت می‌کنند، ارث می‌گذارند برای فقرا، که در همه‌ی دنیا معمول است و از مسلمان و مسیحی و سایر ادیان حجم عظیمی برای انفاق انجام می‌دهند همه‌ی اینها بخاطر آن اثری است که ما می‌گوئیم مشکوک است و این اثر را نباید دست‌کم گرفت، منتها ما بالاتر از این، می‌خواهیم بگوئیم علاوه بر این اثر مشکوکی که شما حالا بالاخره پول را داخل صندوق می‌ریزی، خوت که نمی‌بینی به جایش رسیده یا نه، یا اگر به دست فقیر می‌دهی نمی‌دانی در رفع نیاز واقعی‌اش مصرف کرد یا نه که تو را خوشحال یا متأثر کرده باشد. اما در قبال این: یک اثری بالاتر و قطعی‌تر و فوری‌تر وجود دارد، و آن، اثری است که در نفس تو می‌گذرد، یعنی دل می‌کنی از این چیزی که داری آن را انفاق می‌کنی، و این گذشتن یک سود بزرگی است که به تو می‌رسد جیبت خالی می‌شود، اما چیزی بر وجود تو افزوده می‌شودکه آن چیز، گذشت است و قدرت بر گذشت یک چیز عظیمی است که همه کس این قدرت را ندارند و بعضی هم کمی از آن را دارند. این کسانی که قدرت در آنها به حدی می‌رسد که جان خودشان را حاضرند در راه خدا قربانی کنند، یعنی شهداء، اینها پرواز می‌کنند. یک جوان شانزده هفده ساله‌ی مجاهد فی‌سبیل‌الله در آن سال‌های استثنائی جنگ واقعاً یک برقی بود که در تاریخ زد و تمام شد و آن آثار عظیمی داشت. یک جوان می‌نشست یک وصیت می‌نوشت که وقتی من این وصیت‌نامه‌ها را می‌دیدم مثل اینکه یک عارف بزرگ آنرا نوشته، گاهی که ما این کتابها و این نوشته‌های بزرگ عرفا را نگاه می‌کردیم رنگ و بوی سخن این شهداء رنگ و بوی سخن آن عرفای واصل را داشت، در حالی که من یقین دارم اینها اسم آن کتابها را هم نشنیده‌اند و آن مطالب را از زبان هیچکس نشنیدند، بلکه جوشش درون خود اوست و شکوفایی آن گل وجود بنی‌آدم و آن حقیقت انسانیت است که با ایثار تحقق پیدا می‌کند.

 

من وقتی به این خاطرات نگاه می‌کردم، می‌دیدم از روزی که مثلاً از تهران رفته و شروع به نوشتن خاطرات کرده، اول یک آدم عادی است، منتها احساسات او را کشیده به طرف جبهه و از خاطره‌اش می‌شود فهمید 10، 20 روز به شب عملیات مانده ناگهان عوض شده و اصلاً در لحن کلام، و نوشتن یک نوری و یک طپشی وجود دارد که این همان ایثار است.یعنی خودش را آماده کرده ودارد می‌رودجلو ومی‌درخشد. بهمین اندازه هم شما آن پولی را که از جیب خودتان در می‌آورید،یا آن لباس وتن‌پوش خودتان را به یکی می‌دهید،و به هر حال آن چیزی که متعلق به شماست و آن تعلق و پیوندرا از خودتان می‌برید اثر فوق‌العاده‌ای دارد.و اما آیه بعد:والذین یؤمنون بما انزل الیک و ما انزل من قبلک ترجمه‌اش را قبلاً گفتیم: و آنان که به هر آنچه بر تو فرو فرستاده شده‌است ایمان می‌آورند و به هر آنچه پیش از تو.

 





  • کلمات کلیدی : تفسیر قرآن

  • ::: یکشنبه 86/9/11 ::: ساعت 11:1 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    بنام خدا
    ((پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ فارسی))


    مدیر محترم وبلاگ عصمت infallibility
    در تاریخ یکشنبه 11 آذر 1386نوشته (انفاق در راه خدا و فایده آن) شما به فهرست متون برگزیده در صفحه اصلی پارسی بلاگ افزوده شده است. موفق باشید.

    رونوشت :

    خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)
    روزنامه جام جم
    روزنامه اعتماد ملی
    مجله انتظار نوجوان
    مجله پرسمان
    خبرگزاری شبستان
    ماهنامه امتداد
    مجله سروش هفتگی
    خبرگزاری فارس
    نشریه وب
    روزنامه کارگزاران
    روزنامه ایران
    چهار قل
    خبرگزاری آینده روشن
     
    با تشکر        
    مدیریت پارسی بلاگ

    ((پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ فارسی))




  • کلمات کلیدی : وبلاگ های منتخب

  • ::: یکشنبه 86/9/11 ::: ساعت 10:57 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    بنام خدا
    ((پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ فارسی))


    مدیر محترم وبلاگ وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs
    در تاریخ یکشنبه 11 آذر 1386نوشته (ایجاد مرکز ترجمه‌های قرآن) شما به فهرست متون برگزیده در صفحه اصلی پارسی بلاگ افزوده شده است. موفق باشید.

    رونوشت :

    خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)
    روزنامه جام جم
    روزنامه اعتماد ملی
    مجله انتظار نوجوان
    مجله پرسمان
    خبرگزاری شبستان
    ماهنامه امتداد
    مجله سروش هفتگی
    خبرگزاری فارس
    نشریه وب
    روزنامه کارگزاران
    روزنامه ایران
    چهار قل
    خبرگزاری آینده روشن
     
    با تشکر        
    مدیریت پارسی بلاگ

    ((پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ فارسی))




  • کلمات کلیدی : وبلاگ های منتخب

  • ::: یکشنبه 86/9/11 ::: ساعت 9:18 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    تفسیر قرآن مقام معظم رهبری: انفاق در راه خدا و فایده آن

     

    ومما رزقناهم ینفقون: و از آنچه که ما روزی آنها کرده‌ایم انفاق می‌کنند. حالا آیا این انفاق همان زکاتی است که در کتابهای فقهی گفته شده به 9 چیز تعلق می‌گیرد و در غیر آن 9 چیز زکوه نیست؟ نه این آن نیست. البته ممکن است در مورد زکوة هم ما نظرات فقهی‌ی دیگری را هم سراغ داشته باشیم. و بشناسیم که دایره زکوه را بسی وسیع‌تر گرفته باشند و از آنچه که در این 9 چیز وجود دارد و ممکن است وجود داشته باشد اما به هر حال این آن انفاق نیست و فراتر از آن است.

     

    انفاق کردن یعنی خرج‌کردن از مال، و بدیهی است که مراد از این خزج‌کردن، آن خرجی نیست که انسان برای خودش می‌کند، چون خرج کردن برای خود را هر انسانی می‌کند و بی‌تقواها بیشترش را برای خورد و خوراک و لذت و شهوترانی خودشان خرج می‌کنند. پس مقصود آن نیست، بلکه مقصود انفاق در راه خداست. یعنی در راه هدفهای والا و در راه آرمانهای الهی خرج‌کردن بسیار مهم است! و این انفاق دارای دو فایده است: یک فایده، فایده نقد و تخلف ناپذیر و همگانی، و ان عبارت است از فایده‌ای که به انفاق کننده می‌رسد. و فایده دوم: فایده متحمل و نه‌چندان همگانی که به انفاق شنونده می‌رسد. درست عکس آن چیزی که در تصور عمومی وجود دارد. همه خیال می‌کنند ما که انفاق می‌کنیم و خرج می‌کنیم به انفاق شونده، یعنی به آن کسی که پول می‌دهیم فایده می‌رسد، در حالی که اینطور نیست، یعنی قبل از آنکه به او فایده برسد اولین فایده به ما که انفاق می‌کنیم ‌رسیده است. من یک وقتی در گذشته پیرامون بحث انفاق و زکوة می‌گفتم: شما که دست در جیب کردی و این پول را درآوردی تا رساندی دست گیرنده فایده بردی و واقعیت همین است. چرا؟ چون اصل قضیه دل‌کندن از آن چیزی است که شما آن را متعلق به خودتان می‌دانید و این کار بزرگ است، که در آیه‌ی شریفه قرآن می‌فرماید: ومن یوق شح نفسه فاولئک هم‌المفلحون ( 9- حشر) کسی که نگاه داشته شود از شح او رستگار است و مشکل دنیای امروز همین است. مشکل بزرگ دنیای گذشته در تاریخ همین بوده. مشکل بزرگ دنیا از زرمندان است و زرمندان هم بسیاری از اوقات از زر، زور خودشان را به دست آورند و بسیاری از اوقات بخاطر زر دنبال زور رفتند. امروز کسی که در دنیا به قدرت می‌رسد و زمام امور یک کشوری را بدست می‌آورد، اولین کاری که می‌کند، روال زندگی‌اش را روال زندگی یک رئیس جمهور قرار می‌دهد: زندگی کردن، خوردن، چریدن

     

    با انواع و اقسام چریدنیهائی که برای انسان مطلوب است و شهوت‌رانی‌ها، چون به قدرت رسیده است! به یک رئیس جمهور مگر می‌شود گفت این‌جور نچر، این‌جور نخور، این‌جور اسراف نکن؟ خواهد گفت پس من برای چه به اینجا رسیدم؟ و حقیقتاً اگر از او سئوال کنی این پاسخ را می‌دهد! آنجا که شما یک رئیسی را در یک کشوری ببینید که خیلی اهل اسراف نباشد استثنائی است، البته این را داشتیم، نه اینکه بگویم نداشتیم، اما خیلی استثنایی، حتی آن خوب خوبهاشان. بنده در این چند سال گذشته به بعضی‌ها برخورد کردم از رؤسای جمهور که جزو متفکرین و ایده‌دارها بودند، یعنی فقط این نبود که یک نظامی‌ئی آمده باشد و قدرت را بدست گرفته باشد برای شهوت‌رانی، از این قبیل نبود، برخی‌شان ایده داشتند، لکن همانجا را هم من دیدم آنچنان مواظب خوشگذرانی خودشان هستند مثل یک حیوان ( که در روایت دارد: همها علفها ) بسیاری از اینها همتشان همان علفشان بود. اصلاً زندگی که در آن لذت بودن نباشد برای آنها معنی ندارد، کما اینکه شما می‌بینید امروز سرمایه‌ها‌ی انباشته در دنیا چه می‌کند؟ و امروز ثروتمندان بزرگ عالم چه آتش به دنیا زدند؟ چقدر انسان را محروم نگهداشتند؟ و این بر اثر ( شح نفس ) هرچه بیشتر به چنگ آوردن و هرچه کمتر خرج کردن است!! ولذا این اقدام بزرگ و تمرین بزرگی است برای انسان، که انسان آنچه را از جیب خودش به‌چنگ آورده رها کند. پس اولین فایده‌ای که بر انفاق مترتب است، آن فایده‌ای است که به انفاق کننده می‌رسد و فایده‌ی دوم آن فایده‌ی است که به انفاق شونده می‌رسد. لکن این فایده دوم مشکوک است و همیشه چنین فایده‌ای مترتب نمی‌شود. گاهی شما انفاق می‌کنید در جای خودش نیست. انفاق می‌کنید اما شرایط دیگر برای خوشبخت شدن آن شخص یا آن جمع وجود ندارد، یعنی پول به دست‌شان رسیده، اما نتوانسته‌اند استفاده کنند. شرایط دیگر نبوده پس وقتی شما انفاق می‌کنید نمی‌توانید یقین داشته باشید که به آن فایده‌ی دوم که رسیدن به پر کردن خلاء است حتماً رسیده‌اید، البته این شک نباید موجب شود تا انسان انفاق نکند بلکه باید انفاق بکند ولو مشکوک باشد که در طرف مقابل به نتیجه برسد یا نه. اما آنچه که هرگز تخلف نمی‌شود آن فایده‌ای است که به انفاق کننده می‌رسد. پس تقوای مطلوب قرآن یعنی آن حداقل لازم برای متقی بودن این است: وممارزقناهم ینفقون این انفاق چیز بسیار خوبی است! در هر حدی که هستید عادت کنید، به انفاق کردن، البته انفاق فقط انفاق پول نیست، انفاق علم هم انفاق است، همان وقتی که بیکار هستید و می‌توانید کمک کنید به بی‌سوادی و نادانی، دانش‌تان را انفاق کنید و همین انفاق هم اتفاقاً اول فایده‌اش به خودتان می‌رسد. یعنی پیش از اینکه دیگری از علم شما استفاده کند وقتی آن علم را تکرار می‌کنید استفاده‌اش به خود شما می‌رسد، یا انفاق وجاهت،وجاهت اجتماعی و آبروتان را انفاق کنید! یک‌جایی ممکن است آبروی شما به‌درد یک مسلمانی بخورد یا به‌درد یک مجموعه‌ی مسلمانانی بخورد آنرا انفاق کنید و انفاقات گوناگون، تا برسیم به بقیه نشانه‌های متقین.

     

     





  • کلمات کلیدی : تفسیر قرآن

  • ::: پنج شنبه 86/9/8 ::: ساعت 6:55 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    نگاهی به سایت «افق حوزه»؛ سامانه فراگیر اطلاع‌رسانی حوزه / روزنامه‌نگاری برخط، از شئون جهاد مجازی است

    گروه وبلاگ: پایگاه اینترنتی «افق حوزه»؛ فراگیرترین سامانه اطلاع‌رسانی حوزه است که به ایفای رسالت اطلاع‌رسانی از و به حوزه‌های علمیه سراسر کشور و در واقع به روزنامه‌نگاری برخط(‍Cyberjournalism) به‌عنوان یکی از شئون جهاد مجازی می‌پردازد.

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، هفته‌نامه افق حوزه به عنوان اولین هفته‌نامه خبری حوزه‌های علمیه که از تیرماه 1381 کار خود را آغاز کرده‌است، نسخه آن‌لاین هفته‌نامه را در وب سایت خود به طور کامل منتشر می‌کند.
    وب سایت «افق حوزه» را اینجا کلیک کنید!

    وب سایت هفته‌نامه افق حوزه از بخش‌های اصلی «ستون ثابت»،‌ «امکانات سایت» و «آرشیو» تشکیل شده است که مطالب برخط آن با دو فرمت Text و pdf قابل دریافت است.

    وب سایت افق حوزه

    «در محضر نور»، «عطر یار»، «سخن بزرگان»، «اخبار کوتاه»، «پاسخ استاد»، «اخلاق»، «فرزانگان»، «رواق شهیدان»، « گفتگو» و « گزارش» عناوین ستون‌های ثابت ارائه شده در وب سایت افق حوزه است.

    همچنین «فرم اشتراک اینترنتی»، «درباره افق حوزه » و «ارتباط با ما » خدمات ارائه‌شده دراین سایت است.
    فرم اشتراک اینترنتی هفته نامه افق حوزه را اینجا دربافت کنید!

    همچنین آرشیو پنج ساله این هفته‌نامه با دو فرمت Text و pdf قابل دریافت است.

    افق حوزه؛ فراگیرترین سامانه اطلاع‌رسانی حوزه

    هفته‌نامه افق حوزه به عنوان اولین هفته‌نامه خبری حوزه‌های علمیه، تیرماه 1381 با انتشار اولین پیش‌شماره، ایفای رسالت اطلاع‌رسانی از و به حوزه‌های علمیه سراسر کشور را آغاز کرد.

    تصویر آخرین هفته نامه افق حوزه

    این هفته نامه با گذشت 6 سال و انتشار بیش از 166 شماره و دست‌یابی به شمارگانی بیش از 12000 نسخه، به فراگیرترین سامانه اطلاع‌رسانی حوزه تبدیل شده‌است.

    هفته‌نامه افق‌حوزه مخاطبان و منابع خبری خود را مراجع تقلید، اساتید سطح عالی و خارج، ائمه جمعه و جماعات، مدارس علمیه برادران و خواهران سراسر کشور، مبلّغان طرح هجرت و مستقر در اقصی‌نقاط ایران اسلامی، طلاب ممتاز، ‌نخبه و شاهد و روحانیون شاغل در نهادها قرار داده‌است.

    این هفته‌نامه ضمن اطلاع‌رسانی از آخرین اخبار و رویدادهای مجامع حوزوی، در هر شماره روایتی گهربار از معصومین(ع)با عنوان «در محضر نور» و جملاتی حکمت‌آمیز از شاگردان مکتب امام صادق(ع) را تحت عنوان «سخن بزرگان» چاپ می‌کند.
    ستون «در محضر نور» را اینجا کلیک کنید!


    ستون «سخن بزرگان» را اینجا کلیک کنید!

    هم‌چنین در ستونی ویژه «پاسخ استاد» آیت‌الله سبحانی، در هر شماره به یکی از پرسش‌های علمی،‌ فرهنگی پاسخ می‌دهد.
    ستون «پاسخ استاد» را اینجا کلیک کنید!

    «افق حوزه» از سلسله دروس اخلاقی اساتید حوزه نیز گزیده‌ای را جهت استفاده حوزویان درج می‌کند و تاکنون دروس متعددی از آیات اشتهاردی، مشکینی، انصاری شیرازی، خرازی و استادی را منتشرکرده‌است.

    در هر شماره «افق حوزه» زندگی‌نامه‌ یکی از علمای سلف در ستون «فرزانگان» و یادنامه یکی از روحانیون و طلاب شهید در «رواق شهیدان» زینت‌بخش صفحات این نشریه است.
    ستون «رواق شهیدان» را اینجا کلیک کنید!

     بخش اساتید!
    «افق حوزه» از سلسله دروس اخلاقی اساتیدحوزه نیز گزیده‌ای را جهت استفاده حوزویان درج می‌کند

    «عطر یار» و اخبار کوتاه حوزه، ایران و جهان، از دیگر ستون‌های ثابت «افق حوزه» است.

    مصاحبه با علما و اساتید و مسئولان مجامع حوزوی، معرفی مدارس، مؤسسات و مراکز حوزوی، گزارش جامع نشست‌ها و همایش‌های علمی حوزه و درج مقالات برگزیده، از دیگر بخش‌های این نشریه است.

    هم‌چنین از آغاز سال 86 یکی از صفحات نشریه به «افق خانواده» اختصاص یافته‌است که در آن مطالبی با عناوین راه سبز روایات و حکایت آموزنده‌ای از سیره رفتاری در خانواده، هنر زندگی احادیثی از پیامبر اکرم و ائمه در باب زندگی مطلوب و جملاتی آموزنده از نظرات و دستاوردهای محققان در این زمینه، خانه خوبان خاطرات و جلوه‌هایی از زندگی علما و بزرگان دین، تازه‌های علمی، طب ناب معرفی اجمالی گیاهان دارویی، سفره‌خانه نکات قابل توجه در خانه‌داری و باکودکان ارائه می‌شود.

    روزنامه‌نگاری برخط(‍Cyberjournalism)، شاخصه‌ای از جهاد مجازی

    تبدیل نوشتار مکتوب به نوشتار دیجیتالی با استفاده از فناوری نوین بخصوص شبکه جهانی اینترنت باعث ایجاد یک شاخه جدید (هیبریدپروفشن) در حرفه روزنامه‌نگاری و به طور کلی رسانه‌ها شامل روزنامه ، مجله ، رادیو، تلویزیون ، فیلم و... شده‌است.

    امروز نه تنها نشریات مکتوب بلکه رسانه‌های الکترونیک نیز از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده‌اند؛ برای مثال، امروز رادیو و تلویزیون و فیلم را نیز می‌توانیم از طریق اینترنت به صورت زنده(Real Time) دریافت کنیم.

     نقش رسانه های دینی در سایبر ژورنالیست
    حضور کالاهای رسانه‌های دینی در فضای سایبر به غیر از افزایش سهم این گونه کالاها در این فضا، به نوعی شاخصه‌ای از جهاد مجازی را نیز پیگیری می‌کند

    صاحبان رایانه به شرطی که به شبکه جهانی اینترنت متصل باشند می‌توانند به‌راحتی صدا و تصویر دیجیتال را به طور مداوم(audio and video streaming) دریافت کنند.

    با این توضیحات باید گفت روزنامه‌نگاری سایبر یا(E-journalism) یا دیجیتال ژورنالیسم ، تبدیل نوشتار مکتوب (text) به دیجیتال است.

    سایبر ژورنالیست امکان تبدیل رسانه مکتوب را از کالای خصوصی به عمومی با توجه به اتمام‌ناپذیری آن ایجاد می‌کند.

    رسانه‌های دینی که کالاهای خود(تولیدات) را معمولاً بدون انگیزه مالی به بازار اطلاعات عرضه می‌کنند سایبرژورنالیست فرصتی خواهدبود که با هزینه ‌پایین و مخاطبی گسترده کالای خود را عرضه و تبلیغ کند و در حقیقت کالای خود را در طبقه‌بندی عمومی قراردهد و در نتیجه سهم خود را از این فضا افزایش دهد.

    حضور کالاهای رسانه‌های دینی در فضای سایبر به غیر از افزایش سهم این گونه کالاها در این فضا، به نوعی شاخصه‌ای از جهاد مجازی را نیز پیگیری می‌کند.






    ::: یکشنبه 86/9/4 ::: ساعت 12:0 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    نگاهی به پایگاه اینترنتی استاد «محمد رفعت»، امیرالقرّاء جهان اسلام

    گروه وبلاگ: پایگاه اینترنتی استاد «محمد رفعت»؛ قاری مصری اسطوره قرائت جهان اسلام، با مجموعه‌ای از مطالب مرتبط با شخصیت و فایل‌های صوتی قرائت ایشان در دسترس کاربران قرار دارد..

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، پایگاه اینترنتی استاد «محمد رفعت»، مجموعه‌ای از مطالب مرتبط با شخصیت این قاری مصری بزرگ را برای علاقه‌مندان منتشر کرده‌ که به مناسبت فرارسیدن سال‌روز رحلت ایشان به معرفی این سایت می‌پردازیم.

    پایگاه اینترنتی استاد «محمد رفعت»، قاری بزرگ مصری

    این سایت به سه زبان انگلیسی، عربی و ترکی و در قالب آیکون‌های چون زندگی‌نامه، گالری عکس و کتاب مهمان، در حال به‌روزرسانی است.

    در صفحه اصلی سایت قرائتی شنیدنی از استاد گذاشته‌شده که با باز کردن سایت به صورت آنلاین پخش می‌شود.

    این قرائت مربوط به آیات 54 و 55 سوره توبه است که به‌رغم باشکوه بودن این قرائت، از کیفیت بالایی برخوردار نیست.

    سایت اینترنتی «محمد رفعت» در 27 مارس 2007 در فضای مجازی ثبت شده‌است. از دیگر سایت‌های اسلامی که مدیران پایگاه اینترنتی «محمد رفعت» راه‌اندازی کرده‌اند، می‌توان به www.qquran.org ، www.quran-voice.com ، www.quranreciters.com ،www.islamophile.org اشاره کرد.

    مرحوم استاد شیخ «محمد رفعت»، ملقب به امیرالقرّاء، از ستارگان پر فروغ علم قرائت و از نوابغ کم‌نظیر تلاوت قرآن کریم در قرن حاضر است.

    وی حافظ قرآن مجید، مسلط به انواع قرائات و مبتکر در خلق‌الحان و اصوات زیبای قرآنی که قرائت و لحنش در دنیای اسلام موجب تحسین و شگفتی اساتید است.
    نگاهی به زندگی استاد قرائت قرآن «محمد رفعت»، به بهانه سالگرد وفات ایشان اینجا بخوانید!

    این قاری بزرگ در علم قرائت قرآن اُسلوبی منحصر به فرد داشت و به واسطه نبوغ ذاتیش در خلق اصوات و تسلط به تجوید و قدرت ادای حروف و مهارت در وقوف آیات الهی همواره در بین مشاهیر قراء قرآن ممتاز و بی نظیر بوده‌است.

    استاد رفعت در سال 1300 هجری قمری در قاهره متولد شد و بیش از 6 سال نداشت که به واسطه بیماری شدیدی بینایی خود را از دست داد و برای همیشه از نعمت بینایی محروم شد.

    محمد رفعت شخصیتی برجسته و «امام قاریان» تا این عصر بوده‌است. آرى نام شیخ محمد رفعت، در تاریخچه قرائت قرآن نامى است بس آشنا، نامى که هـمگان به شهـرت و عظمتش آشنا کرده‌است.

    نامى که پیرامون او افسانه‌هـاى بی‌شمارى رونق گرفت، زیرا او را نابغه‌اى شگفت مى‌پنداشتند. مفتى سوریه پس از وفات وى در وصف استاد مى‌گوید: اسلام، با وجود او جوانى و نشاط از سر گرفت.

    از مرحوم استاد رفعت آثاری گرانبها در قرائت‌های مختلف و نیز اذان به یادگار مانده که نام و یادش را جاویدان می‌سازد. از جمله تلاوت‌های معروف محمد رفعت می‌توان علاوه بر سوره هود، به سوره‌های کهف، رحمن و یوسف نیز اشاره کرد.

    شیخ احمد‌الرزیقى که از قاریان معروف عصر حاضر است درباره استاد رفعت چنین می‌گوید:«شیخ رفعت در قراءات تبحرى کامل داشت. در علم وقف و ابتدا مسلط بود و خداوند در صوت ملکوتى وى نعمتش را به کمال رسانده و نیز به وی شناخت مقامات الحان قرائت را عطا کرده بود چنان که استاد وقتی آیه‌اى را درباره وعده‌هـا و توصیف بهـشت تلاوت مى‌کرد در آن آیه، نغمه و آهـنگى را انتخاب مى‌کرد که شنونده کیفیت بهـشت را مى‌توانست تجسم کند و یا اگر آیه‌اى را درباره عذاب تلاوت مى‌کرد با انتخاب الحان مناسب شدت عذاب و آتش جهـنم را به مستمع مى‌فهـماند.»
    استاد رفعت، اسطوره قرائت جهان اسلام را اینجا بخوانید!

    مرحوم استاد شیخ محمد رفعت پس از عمری پربرکت در سن 69 سالگی به سال 1369 هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت و به رحمت ایزدی پیوست.

    کاربران می‌توانند فایل‌‌های صوتی قرائت سوره‌های مختلف قرآن، این قاری بزرگ مصری را در آیکونی به نام «پخش زنده» دانلود کنند.
    پایگاه اینترنتی استاد «محمد معرفت» را اینجا ببینید!






    ::: شنبه 86/9/3 ::: ساعت 11:59 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    حجت الاسلام والمسلمین سعید شمس با بیان این مطلب افزود: در راستای پاسخ گویی به شبهات و پرسش ‏های قرآنی از طریق شبکه جهانی اینترنت این کانون در ادامه فعالیت های خود با افزایش امکانات و بهره ‏گیری از فعالان قرآنی به زبان عربی اقدام به راه اندازی بخش گفتمان به زبان عربی نموده است.
    ‏ بلاگر پرسمان قرآن گفت: در گذشته تنها به دو زبان فارسی و انگلیسی گفت و گوها انجام می شد ولی در ‏حال حاضر با حضور محققان و پژوهشگران آشنا و مسلط به زبان عربی نوین ، این بخش نیز راه اندازی شد ‏و کاربران می توانند با ورود به این کانون در گفت و گوها و مباحث علمی به زبان عربی نیز مشارکت ‏نمایند.
    ‏ وی گفت: برای دسترسی آسان کاربران به این کانون در حال حاضر، افزون بر دامین ‏ir ‎، دامین ‏‎ net ‎‏ نیز ‏خریداری شده است
    حجت الاسلام شمس افزود: در حال حاضر در کانون گفتمان قرآنی مباحثی درباره علوم قرآن ، معارف قرآن ‏، اتحاد اسلامی، خادمان قرآن ( شامل مفسران ، قرآن پژوهان و خادمان فعال) ، گفت و گوی آزاد، انجمن ‏وبلاگ نویسان قرآنی ، مشاوره های قرآنی و دیگر حوزه های قرآنی و یا مرتبط به آن فعال می باشد.
    ‏ گفتنی است که کانون گفتمان قرآنی یکی از کانون فعال در حوزه پرسش و پاسخ های قرآنی است که بارها ‏از سوی هکران مورد حمله قرار گرفته است.‏ علاقه مندان به مباحث قرآنی می توانند به نشانی ‏http://www.askquran.ir‏ مراجعه نمایند.‏

     





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: چهارشنبه 86/7/25 ::: ساعت 1:59 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    از جنس آیینه

    نمی خواهی که سهمت جنگ باشد

    دل     دریا      برایت      تنگ   باشد

    چه    سنگین  است   از آیینه باشی

    ولی   تنها   سلاحت    سنگ باشد.

    هادی فردوسی

    نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

    روزقدس ،تهران


     





  • کلمات کلیدی : مناسبتها occasions

  • ::: شنبه 86/7/14 ::: ساعت 10:52 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >