سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ کس نزد خداوند ـ عزّوجلّ ـ، دشمن تر ازکسی نیست که نسبت به عبادتش تکبّر می ورزد و از درخواستآنچه نزد اوست، تن می زند . [امام باقر علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

 

نوآوری در تولید نرم‌افزارهای قرآنی با حفظ حرمت‌ها انجام شود 

از آنجا که موضوع قرآن، موضوع مقدس و حساسی است، بنابراین هرگونه تلاش برای نوآوری در نحوه بیان مضامین قرآنی می‌بایست با حفظ حرمت‌ها انجام شود.

به گزارش قرآن بلاگ به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، «رضا خیرخواه»، مدیر تولید شرکت نرم‌افزاری «مؤسسه فرهنگی رایت»، در زمینه نوآوری در تولید نرم‌افزارهای قرآنی گفت: برنامه مؤسسه فرهنگی رایت در سال نوآوری و شکوفایی گسترش و توسعه نرم‌افزارهای قرآنی خواهد بود.

وی در رابطه با محدودیت‌های نوآوری در محتوای قرآنی اظهار داشت: از آنجا که موضوع قرآن، موضوع محترم و مقدسی است، بنابراین هرگونه تلاش در نوآوری در نحوه بیان مضامین قرآنی می‌بایست با حفظ حرمت‌ها صورت گیرد.

 ادامه مطلب...



  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: سه شنبه 87/2/3 ::: ساعت 12:39 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    نشریه قرآنی "روشنان" به زیور طبع آراسته شد

    شماره دوم نشریه قرآنی روشنان شامل مباحثی چون صراط مستقیم و حق در قرآن، نامگذاری سوره ها و قرآن در تاریخ روانه بازار قرآنی شد.

    به گزارش قرآن بلاگ به نقل از خبرگزاری شبستان: دومین شماره نشریه روشنان عناوین قرآنی با مطالبی چون قنوت عارفان به قلم کوثر ایرانی، صراط مستقیم و حق در قرآن نوشته احمد اسماعیل تبار، قرآن در تاریخ به قلم فریده چیت ساز، نامگذاری سوره ها به قلم دکتر رجبعلی مظلومی و گفت و گو با حسین محجوب به قلم سینا رستگار منتشر شده است.

    همچنین مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید، برگرفته از کتاب رابطه نزول حضرت عیسی (ع) با ظهور حضرت مهدی (عج)، گزارشی از نمایشگاه قرآن به قلم محبوبه نصیری، دایره المعارف قرآنی برگرفته از کتاب آشنایی با علوم قرآن و قرآن های ماندگار به قلم امید کوکب پیک از دیگر مطالب این نشریه قرآنی است.

    اسلام در مالزی نوشته سیداحمد محدث حسینی، تربیت نزول آیات برگرفته از کتاب آشنایی با علوم قرآن، خوزستان مهد تاریخ بشر به نقل از نشریه سفرنامه، جدول و جوانه های زندگی نوشته مریم چیت ساز از دیگر مطالب ارایه شده در روشنان است.

    کوثر ایرانی در بخش قنوت عارفان آورده است: ماندگارترین کتاب، مظلوم ترین آنها نیز هست این کتابی است که داستان زیبای خلقت در آن نگاشته شده است، اما متاسفانه ما که بیشتر به دیدن عادت داریم تا خواندن، تدبر در قرآن را نیز فراموش می کنیم.

    در بخش "صراط مستقیم و حق در قرآن" بااشاره به معنای لغوی صراط بیان می دارد: مراد از صراط یک سری از مفاهیم اعتباری مربوط به باید و نبایدهاست که در دنیای ذهن انسان تعریف می شود و این باید و نبایدها علم حقوق و فقه و شایسیته ها و ناشایسته ها علم اخلاق همان مفاهیمی است که انسان براساس آنها در حوزه عمل و ترک عمل، اقدام می کند و نتایج آن مجموعه ای از فعل ها و ترک فعل ها می شود، انسان با قدرت انتخاب یکی از دو طرف به فعل یا ترک فعل اقدام می کند و همین انتخاب صراط در اندیشه از روی قدرت برای انسان مسئولیت می آفریند.

    بخش "قرآن در تاریخ" نوشته فریده چیت ساز به معرفی 41 تفسیر ارایه شده از قرآن می پردازد و یکی از مهم ترین علوم اسلامی و دانش های بشری علوم قرآن مجید و تفسیر این کتاب آسمانی است که زیربنای قانون اساسی ما و سنگ بنای تمدن اسلامی است.

    ن مجله قرآنی در بخش معرفی سوره ها نوشته دکتر رجبعلی مظلومی آورده است: سوره در اصطلاح تفسیر، آن قسمتی از قرآن است که کاتبان وحی قسمت های دیگر را جداگانه تدوین کرده اند و مترادف این کلمه فصل است. در اصطلاح مولفان ما و برابر با کلمه سفر به زبان سریانی و کرت در اصطلاح زرتشتیان است.

    در بخش مصاحبه گفت و گویی با "حسین محجوب" صورت گرفته است که محجوب در این گفت و گو درباره انسان ثروتمند سخن می گوید."آدم های ثروتمندی در گوشه و کنار این کشور به چشم می خورند که خیر هستند، شاید طی سال های اخیر آن چیزهایی که در تلویزیون نشان داده می شود، برداشت های نویسنده ها و گروه مشاورین باشد، اما به طور کل همه چیز خوب و بد دارد."

    شایان ذکر است دومین شماره نشریه قرآنی روشنان، نخستین مجله قرآنی خانواده های ایرانی با قیمت پنج هزار ریال در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. 





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: دوشنبه 87/2/2 ::: ساعت 1:43 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    "زیست‌شناسی در آیات و روایات" به زیور طبع آراسته شد

    کتاب زیست‌شناسی در آیات و روایات به قلم سیده‌ طیبه شجاع‌الدین برای نخستین ‌بار به کوشش نشرمهدیه منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

    به گزارش قرآن بلاگ به نقل از خبرگزاری شبستان: کتاب زیست‌شناسی در آیات و روایات به قلم سیده ‌طیبه شجاع‌الدین و همکاری نشر مهدیه به تازگی منتشر شده است. در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: "زیست‌شناسی چشم ما را به جهان حاضر گشود و چشم‌انداز آفرینش را در مقابل دیدگان عقل ما گسترده می‌سازد. در این علم، ما آیات الهی را در آفاق هستی به وضوح و زیبایی مشاهده می‌کنیم و ترکیب موزون حکمت و علم و قدرت و زیبایی را که از صفات الهی است و یکایک پدیده‌های هستی مشاهده می‌کنیم، این مشاهده هم ما را در برابر مبداء هستی به خضوع و ایمان وا می‌دارد و هم ما را در بهره‌مندی صحیح از نعایم الهی در آفرینش شناخت و توانایی می‌بخشد. از این‌رو می‌توان گفت که مطالعه ساختمان موجودات زنده از دریچه علم زیست‌شناسی در واقع مطالبه بخش وسیعی از کتاب خلقت و نظاره کردن بر بسیاری از ایات اعجاب‌انگیز و تحیرآفرین خالق جهان است."

     

    مولف در بیان انگیزه خویش از نگارش چنین کتابی می‌نویسد: " از آن‌جا که در کلاس درس زیست‌شناسی فرصت چندانی برای بحث پیرامون موضوع خلقت انسان از دیدگاه اسلام نیست و این شبهه ممکن است در ذهن کثیری از دانش‌آموزان کنجکاو باقی بماند، تصمیم گرفتم خلاصه ای از آن‌چه مطالعه کرده ام را به صورت مجموعه ای تحت عنوان خلقت انسان در علم و دین به چا‌پ برسانم. در ضمن مطالعاتم به احادیث فراوان و جالبی درباره خیلی از موضوعات علمی و زیستی از قبیل نور، خلقت زمین، جاذبیت و کرویت آن، آسمان، میکروب، بیماری، سلامتی، حفظ محیط زیست و تغذیه، حشرات، پرندگان، چهارپایان و . . . برخوردم که درستی خیلی از آن‌ها به اثبات رسیده و بسیاری دیگر را هم آینده ثابت خواهد کرد."

    کتاب 112 صفحه ای زیست‌شناسی در آیات و روایات به قلم سیده‌ طیبه شجاع‌الدین با بهای 12 هزار ریال و شمارگان سه هزار نسخه برای نخستین ‌بار به کوشش نشرمهدیه منتشر شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: دوشنبه 87/2/2 ::: ساعت 1:41 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

     پورمعین: نشریات قرآنی آخرین رتبه مجلات داخلی کشور را دارند

    عضو هیئت موسس جمعیت قرآنی باانتقاد از وضع نشرقرآنی در کشور، آخرین رتبه نشر مجلات داخلی را از آن مجلات قرآنی آن هم به شیوه دولتی توصیف کرد.

    به گزارش قرآن بلاگ محمدرضا پورمعین، عضو هیئت موسس جمعیت قرآنی استان تهران در حاشیه نخستین هم اندیشی جمعیت قرآنی استان تهران گفت: در یکی از نشریات اروپایی که درباره ادیان مختلف بحث می کند و تبلیغات گسترده ای در دین مسیحیت و روی آوردن مردم به این دین به چشم می خورد، آمده است که بیشتر شخصیت ها و علمای مسیحیت بسیار قوی تر از علمای اسلام عمل می کند و وظیفه ما در این عصر آن است که به تبلیغات به صورت یک عامل مهم در حوزه تبلیغ و ترویج نگاه کنیم.

    وی با اشاره به اینکه در این نشریه آمده است که نشر قرآن در کشورهای اسلامی سالیانه کمتر از 50 میلیون جلد است، اضافه کرد: این نشریه عربستان سعودی را مخزن هزینه توزیع قرآن در جهان معرفی می کند.

     ادامه مطلب...



  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: دوشنبه 87/2/2 ::: ساعت 1:35 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    کتاب «عدم تحریف قرآن» از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد   

    کتاب «عدم تحریف قرآن»، نوشته آیت‌الله سید «حسن طاهری‌خرم‌آبادی» با هدف تبیین عقاید شیعه در زمینه تحریف‌ناپذیری قرآن کریم، از سوی مؤسسه بوستان کتاب قم منتشر شد.

    به گزارش قرآن بلاگ ، محتوای این کتاب شامل  :افترای داشتن نظریه تحریف قرآن به شیعه، بررسی واژگان تحریف، اعتقاد بزرگان شیعه به تحریف‌ناپذیری قرآن، نگاهی به روایات تحریف، اقسام تحریف در قرآن، تحریف قرآن از دیدگاه اهل سنت، دلایل عدم تحریف قرآن و دلایل قائلین به تحریف می باشد. کتاب «عدم تحریف قرآن» از‌ مجموعه‌ای ‌پنج جلدی است که در آن، باورهای شیعه با مدد جستن از قرآن و احادیث و نیز با استفاده از منابع کهن اهل سنت تبیین شده است. «توحید و زیارت»، «عدم تحریف قرآن»، «دعا و توسل»، «تبرک و زیارت قبور» و «شفاعت» عناوین این مجموعه پنج ‌جلدی را تشکیل می‌دهد که از سوی آیت‌الله طاهری‌خرم‌آبادی تدوین شده است. کتاب «عدم تحریف قرآن» با جلد نرم، شمارگان 1500 نسخه و قیمت 1600 تومان، توسط موسسه بوستان کتاب چاپ و منشر شده است. 





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: دوشنبه 87/2/2 ::: ساعت 1:30 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    چاپ یک جلد قرآن خطی عثمان طه از سوی مؤسسه «به نشر» آستان قدس رضوی   

    مدیر واحد انتشارات مؤسسه «به نشر» آستان قدس رضوی از چاپ یک جلد قرآن خطی عثمان طه طی هفته جاری خبر داد.

    به گزارش قرآن بلاگ  «علیرضا کریم دادیان»، مدیر واحد انتشارات مؤسسه «به نشر»، در جمع خبرنگاران گفت: مؤسسه انتشاراتی به نشر طی هفته اخیر موفق به چاپ 7 عنوان شد. وی افزود: در زمینه مذهبی یک جلد قرآن خطی عثمان طه با تیراژ 10 هزار نسخه طی هفته جاری چاپ شده است. دادیان اضافه کرد: چاپ منتخبی از ادعیه در قطع نیم جیبی با تیراژ 10 هزار نسخه نیز از فعالیت‌های دیگر این مؤسسه است. وی خاطرنشان کرد: همچنین کتاب‌های نیز در زمینه باغبانی و بهداشت نیز از جمله آثار منتشر شده در طول هفته جاری است. 





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: دوشنبه 87/2/2 ::: ساعت 1:26 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    انتشار کتاب «دوست من قرآن» ویژه کودکان پیش‌دبستانی   

    کتاب «دوست من قرآن» ویژه کودکان پیش‌دبستانی به همت جامعه قاریان مشهد منتشر شد.

    به گزارش قرآن بلاگ کتاب «دوست من قرآن» ویژه کودکان پیش‌دبستانی به همت جامعه قاریان مشهد به تازگی منتشر شده است. پدید آورنده این کتاب «مجید غلامی» است که با استفاده از تجربیات خود به تألیف این کتاب پرداخته است. از جمله موضوعات این کتاب می‌توان به آموزش حفظ، روخوانی و مفاهیم سوره‌های قرآن کریم اشاره کرد. همچنین، این کتاب با قیمت 8000 ریال به بازار آمده است. 





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: دوشنبه 87/2/2 ::: ساعت 1:18 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    میر‌جلا‌ل‌الدین کزازی: سعدی برای بازگویی مفاهیم قرآنی از تلمیح استفاده کرده است 

    سعدی برای بازگویی مفاهیم قرآنی در آثارش از صنعت تلمیح بهره گرفته است؛ مثلا بیت «از دست و زبان که برآید/ کز عهده‌ی شکرش به درآید» اشاره دارد به آیه‌ی 13 سوره‌ی سبا که می‌فرماید: «اعْمَلُوا آلَ دَاوُدَ شُکْراً وَقَلِیلٌ مِنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ (اى خاندان داوود، شکرگزار باشید و از بندگان من اندکى سپاسگزارند)»

     

    به گزارش قرآن بلاگ به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، «میر‌جلال‌‌الدین کزازی» استاد دانشگاه با بیان این مطلب گفت: سعدی گاهی بخشی از آیه را در میانه سخن خود آورده است؛ به همان گونه‌ای که در قرآن آمده است اما گاهی هم به شیوه‌های دیگری بهره برده است که خواننده نکته‌سنج و آگاه می‌تواند پیوند سخن سعدی را با آیه بیابد؛ این آرایه‌ای‌ست که در زیباشناسی سخن به آن نام «تلمیح» داده‌اند.

    این نویسنده افزود: سعدی هر جا که شایسته می‌دانسته است در نوشته‌های خود از قرآن و پیامبر یاد کرده است؛ در گلستان ما بیشتر، شاهد درج آیه‌های قرآن هستیم، به ویژه در دیباچه آن؛ در دیگر آفریده‌‌های سعدی نیز می‌توان به مفاهیمی رسید که یادآور معانی آیه‌های قرآنی و سخنان پیامبر(ص) است.

    این شاهنامه‌پژوه یادآوری کرد: سعدی به عمق اندیشه‌های اسلامی و باورهای دینی توجه داشته و کوشیده تا مغز این تعالیم را از میان پوسته و پیکره‌ی ظاهر آن‌ها کشف کند و این مفاهیم متعالی را در آثار خود بگستراند.

     ادامه مطلب...



  • کلمات کلیدی : پایگاه پرسمان قرآنی

  • ::: دوشنبه 87/2/2 ::: ساعت 1:14 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    نماینده تهران: ظرفیت‌های قرآن می‌تواند پیروان همه مکاتب را به راه صحیح هدایت کند 

    متأسفانه در حال حاضر به خاطر اینکه برخی از مکاتب الهی تحریف شده، اختلافاتی ایجاد شده است ولی در حقیقت همه آنها یکی هستند و طبیعی است ظرفیت‌هایی که ما در قرآن می‌بینیم می‌تواند همه را به راه صحیح هدایت کند.

    به گزارش قرآن بلاگ به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، حسین شیخ‌الاسلام، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصویب اصل تعامل سازنده با پیروان ادیان الهی و سایر مذاهب اسلامی را به عنوان یکی از الزامات سندچشم‌انداز بیست‌ساله کشور در مجمع تشخیص مصلحت نظام امری مهم ارزیابی کرد.

    وی افزود: تعامل سازنده با جهان به ویژه جهان اسلام از بندهای سندچشم‌انداز است ولی اینکه این تعامل با چه روشی باید انجام شود، نیازمند مطالعه است که خوشبختانه این مطالعات آغاز شده است.

    این نماینده مجلس هفتم با تأکید براینکه با وجود همه چالش‌هایی که در جهان وجود دارد، امکان تعامل سازنده بین پیروان ادیان الهی وجود دارد، ابراز داشت: ما دارای ایدئولوژی، فرهنگ و مکتب خیلی قوی هستیم که همگان را به سوی خود دعوت می‌کند.

     ادامه مطلب...



  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: دوشنبه 87/2/2 ::: ساعت 1:4 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    محمدجعفر یاحقی: دید اجتماعی سعدی نتیجه گرایشات قرآنی اوست/ سعدی دانش‌آموخته‌ بزرگ‌ترین قرآن‌شناسان عصر خود بود 

    گرایش سعدی به قرآن، دید این شاعر را اجتماعی و مردم‌شناسی کرد تا جایی‌که غزل‌های او از نظر دقت‌های اجتماعی و محتوایی ریزه‌کاری‌هایی دارد که بی‌نظیر است.

    به گزارش قرآن بلاگ به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، دکتر «محمد جعفر یاحقی» با بیان این مطلب ادامه داد: سعدی چه در نظم و چه در نثر به آموزه‌های قرآنی توجه نشان داده است و وقتی دقت می‌کنیم می‌بینیم که آثارش سرشار از آموزه‌های قرآنی است؛ هم‌چنین در شعر او احادیث و سخنان پیامبر نیز وجود دارد.

    او ادامه داد: در گلستان در موارد مختلفی و به ویژه در دیباچه آن بسیاری از آیات قرآن درج شده است؛ سعدی در قصایدش اشارات بسیاری چه به شکل ترجمه آیات قرآنی و چه به شکل درج مستقیم آورده است حتی گاهی در غزلیاتش با غزل‌های پند‌آمیزی روبه‌رو می‌شویم که ریشه قرآنی دارد.

    یاحقی گفت: درج هنری و استادانه آیات قرآن و پیوند آیات با حوادث اجتماعی آن‌زمان در شعر سعدی نکته بارزی است که کمتر به‌آن توجه شده است.

     ادامه مطلب...



  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: دوشنبه 87/2/2 ::: ساعت 1:1 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >