نظرات شما: نظر
نگاهی به «ماه رجب» در وبلاگ «فضیلت تلاوت سورههای قرآنکریم» | ||
گروه وبلاگ: «حضرت رسول (ص) روایت شده که: ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمىرسد و قتال با کافران در این ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است.» به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «فضیلت تلاوت سورههای قرآنکریم»، در پست صد و هفتاد و دوم خود به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رجب، نگاهی به این ماه داشته است.
بلاگر در این پست مینویسد: «کسى که یک روز از ماه رجب را روزه دارد مستوجب خوشنودى بزرگ خدا شود و غضب الهى از او دور شود و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته شود و از حضرت موسى بن جعفر (ع) منقول است که: هرکه یک روز از ماه رجب را روزه بدارد آتش جهنم یکساله راه از او دور شود و هرکه سه روز از آن را روزه دارد بهشت او را واجب شود.» وی در ادامه یادآور میشود: از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت شده که: هر که در ماه رجب صد مرتبه بگوید «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و ختم کند آن را به صدقه ختم فرماید حق تعالى براى او به رحمت و مغفرت و کسى که چهار صد مرتبه بگوید بنویسد براى او اجر صد شهید.» وبلاگ «فضیلت تلاوت سورههای قرآنکریم» فعالیت خود را در سرویسدهندهی بلاگفا از خردادماه 1384 شروع کرده و تاکنون صد و هفتاد و دو پست را با رویکرد قرآنی به روز کردهاست. |
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر
منتخب پیامهای قرآنکریم در وبلاگ «ثقلین» | ||
گروه وبلاگ: بلاگر «ثقلین» در سه پست اخیر خود منتخبهایی از پیامهای قرآنکریم را برگرفته از تفسیر نور آوردهاست. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «ثقلین» در سرویسدهندهی بلاگفا فعالیت خود را شروع کرده و تاکنون هفده پست را در این سرویسدهنده بهروز کردهاست.
بلاگر در این پست آوردهاست: «روش تبلیغ براى کفار، انذار است. اگر انذار و هشدار در انسان اثر نکند، بشارت و وعدهها نیز اثر نخواهند کرد. کیفر الهى، متناسب با عمل ماست. جزاى کسى که حق را فهمید و بر آن سرپوش گذاشت، آن است که خدا هم بر چشم، گوش، روح و فکرش سرپوش گذارد. در واقع انسان، خود عامل بدبختى خویش را فراهم مىکند.» وی در ادامه مینویسد: «نفاق، رشد سرطانى دارد، زرنگى اگر در مسیر حق نباشد، بىشعورى است، بدتر و دردآورتر از هر دردى، جهل به آن درد است، منافق، نان را به نرخ روز مىخورد، از مهلت دادن و زیاده بخشىهاى خداوند، نباید مغرور شد.» وبلاگ «ثقلین» فعالیت خود را از اسفندماه 1385 شروع کرده و پستهای وبلاگش توسط «مجید دهبان» در زمینههای مختلف از قبیل مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و ... بهروز میشود. |
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر
پاسخ به شبههی چرا در آیات قرآن همیشه آقایان مورد خطاب واقع مىشوند؟ | ||
گروه وبلاگ: «چرا در آیات قرآن همیشه آقایان مورد خطاب واقع مىشوند، مثلاً در مورد آخرت، نعمتهاى بهشتى و حورالعین و در این آیات به خانمها توجهى نمىشود؟» به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «فرنود» که با هدف انعکاس فعالیتها و اخبار قرآنی شهرستان طبس و معرفی و ارائه مطالب و پیوندهای مفید در زمینه علوم قرآنی و ایجاد تعامل بین قرآن دوستان و این مرکز شکل گرفته است.
بلاگر در این پست سعی دارد به این پرسش که «چرا در آیات قرآن همیشه آقایان مورد خطاب واقع مىشوند؟» پاسخ دهد و مینویسد: «در مورد گفتمان مردانه قرآن مىگوییم، زبان قرآن عربى است و زبان عربى برخلاف زبان فارسى از دو نوع ضمایر مذکر و مؤنث برخوردار است. عربها در امورى که مخصوص زنان باشد، با واژگان مؤنث و در امور مخصوص مردان با واژگان مذکر بیان مىدارند. به جز این دو مورد، در دو مورد دیگر، یکى در امورى که بین زنان و مردان مشترک باشد و دیگرى در امورى که جنسیت در مورد آنها اصلاً مطرح نیست، از الفاظ مذکر و تنها در یک حالت لفظ مؤنت بهره مىگیرند.» وی در ادامه آوردهاست: «طبیعى است که هر کتابى بخواهد با این زبان نوشته شود، اگر چه کتاب الهى باشد، باید از قواعد آن زبان پیروى کرده و بر آن ساختار باشد. بنابراین، قرآن به مقتضاى این که به زبان عربى نازل شده است، با همین گفتمان سخن مىگوید. همگام با قواعد عربى در سه حالت از ضمایر و واژگان مذکر و در یک حالت از واژگان مؤنث بهره مىگیرد.» بلاگر میافزاید: «با این توضیح روشن مىشود که قرآن براى خویش گفتمان ویژهی مردانه یا زنانه ابداع نکردهاست تا در پى پاسخ به چرایى آن باشیم، بلکه زبان قرآن، زبان محاوره عربى است و قواعد و ادبیات و دستور زبان عربى در آن به کار رفته است.» وبلاگ «فرنود» فعالیت خود را از فروردینماه 1386 شروع کرده و در طول این مدت با موضوعاتی چون؛ معرفی نرم افزار قرآنی، معرفی کتابهای قرآنی، محصولات مرکز، پاسخ به شبهات، حافظان قرآن، قاریان قرآن و ... بهروز کردهاست. پستهای وبلاگ «فرنود» را دو نویسنده با نامهای یاسین و طاها بهروز کرده و این بلاگران در بخش پیوندهای روزانه به حکایات اسلامی، اصول قرائت عاصم، حکایات آموزنده، قرآن شناسی، انقلاب اسلامی ایران، دانلود تفسیر نمونه، متن کامل تفسیر نور، دانلود سخنرانیهای مرتضی مطهری، دانلود کتب مرتضی مطهری و ... لینک دادهاند. |
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر
پیشینه علوم قرآنی در وبلاگ «قرآننویس» | ||
گروه وبلاگ: «در قرن نهم معروفترین و جامعترین کتاب در علوم قرآنى کتاب «الاتقان» فیعلوم القرآن، بر دستبرومند جلال الدین سیوطى(متوفاى 911) نوشته شد.» به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «قرآننویس» یکی از وبلاگهای سرویسدهنده بلاگفا است که در چهارمین پست خود «پیشینه علوم قرآنی» را بهروز کردهاست. بلاگر «قرآننویس» این مطلب را که با نام «مباحث فی علوم القرآن» از دکتر صبحى صالح، استاد علوم اسلامى در دانشگاه لبنان، در این پست آوردهاست.
بلاگر مینویسد: «بحث درباره قرآن و شناخت مسایل مختلف آن، از همان دوران نخست مطرحبوده و همواره در طول تاریخ، بزرگان و دانشپژوهان در این زمینه به بحث و گفتگو نشسته و آثار نفیس و گرانبهایى از خود به یادگار گذاردهاند و اینمطالعات پیوسته ادامه دارد.» احمد کریمی بلاگر «قرآننویس» بر پایه مدارک موجود، اولین کسى که درباره قرآن به بحث نشست و گفت و گو آغاز کرد را یحیى بن یعمر معرفی کرده و نوشتهاست: «یحیى بن یعمر شاگرد برومند ابوالاسود دؤلى (متوفاى 89) بود. نام برده کتابى در فن قرائت قرآن، در روستاى واسط، نگاشته که شامل انواع قرائتهاىمختلف آن دوره است. سپس حسن بصرى (متوفاى 110) کتابى در عدد آیات قرآن نوشت.» بلاگر در ادامه مینویسد: «نویسندگان و آثار دیگر موجود در این زمینه به ترتیب ظهور، عبارتند از: عبد الله بن عامر یحصبى(متوفاى 118) رسالهاى در اختلاف مصاحف عثمانى و نیز رساله دیگرى در وقف و وصل در قرآن نوشتهاست و شیبة بن نصاح مدنى (متوفاى 130) کتاب «الوقوف» را نگاشت. آبان بن تغلب(متوفاى 141) نخستینکسى است که پس از یحیى بن یعمر در فن قرائات کتاب نوشت.» |
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر
تهران - ایسکانیوز : جمعی از محققان مرکز فرهنگ معارف قرآن وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مقاله ای رابطه دختران و پسران از نگاه قرآن و روایات را بررسی کرده اند. |
به گزارش روز یکشنبه گروه اجتماعی ایسکانیوز ،در این مقاله با اشاره به نهی از اسلام از برقراری روابط آسیب زا بین دختران و پسران آمده است: این نهی به معنای طرد افراد از جامعه و جلوگیری از فعالیت های اجتماعی نیست بلکه اسلام، حفظ حریم میان زن و مرد و عفت و حیا را مورد تأکید قرار می دهد. منبع: http://www.maarefquran.com
|
بایگانی اخبار |
نظرات شما: نظر
آیتالله امامیکاشانی: فاطمه زهرا(س) در تفاسیر شیعه و سنی مظهر قرآن، شفاعت و هدایت معرفی شده است | ||||||||
گروه سیاسی: شان نزول سوره کوثر و اعطای این صفت به فاطمه زهرا(س) در تفسیرهای مختلف علمای شیعه و سنی مطرح گردیده و این نهر عظیم را مظهر شفاعت، هدایت، قرآن و بهشت معرفی کرده است.
آیتالله امامیکاشانی امام جمعه موقت این هفته تهران در خطبه دوم نماز جمعه، با اشاره به بحث تمدن، انسان را فطرتا موجودی مدنی معرفی کرد و اظهار داشت: انسان بالطبع موجودی مدنی است و بدین سان نیاز به پیامبر دارد. خطیب جمعه تهران گفت: تمدن، مجتمعی منسجم است و مسئله تعاون در آن بسیار حائز اهمیت، که باید بسیار بر آن توجه داشته و البته در کشور ما در مقوله بحثها و اعمال علمی بسیار این مطلب پررنگ جلوه میکند و دانشمندان و دانشگاهیان ما در دستیابی به علوم و نیل به فنآوریهای جدید با همکاری و تعاون بالایی در اعمال مشارکت میکنند و یکدیگر را در این عرصه یاری مینمایند. وی ادامه داد: دستیابی و بهرهمندی از انرژی هستهای از فنآوریهایی است که در اثر تلاش دانشمندان و دانشگاهیان کشور بهدست آمد و اکنون نیز برای مقابله با شعار اجانب مبنی بر اینکه ایران جهت بهکارگیری این علم برای کشتار تلاش میکند، نیاز به تعاون و همکاری دیگری دارد، چرا که ایران بهدنبال فنآوری توام با علم و توحید است و این علم، حقیقت و افتخار ملی برای ما و بر دوش ملت است، ما مکررا اعلام میداریم که هیچگاه از حقوق حقه خود عقب نخواهیم نشست و حقوقمان در انرژی هستهای میبایست محفوظ بماند.
امامی کاشانی تاکید کرد: این جزء تمدن علمی ما و یکی از پایههای علمیت، عزت و تمدن اسلام را نشان میدهد. وی در ادامه خطاب به مخالفان دسترسی ایران به انرژی هستهای گفت: بنا بر سخنان یاد شده، چطور میتوانید از ایران و ایرانی بخواهید از این ارزش دست بردارد. خطیب جمعه این هفته تهران در بخش دیگری از سخنان خود تاسیس شبکه خبری پرس تیوی را عملی بسیار مهم و سازنده در جهان برشمرد و اظهار کرد: تاسیس چنین شبکهای بسیار مهم است و به همگان میفهماند که ما میخواهیم، پیامهای نظام اسلامی را بیواسطه به دنیا مخابره کنیم. وی ادامه داد: این شبکه که با نقارهها، اینترنت و جهان در ارتباط است، مانع انتقال اخبار انحصاری به راست و دروغ در دست استکبار، میگردد و همه جهانیان از این طریق میتوانند در جریان اخبار آنگونه که اتفاق میافتد، قرار گیرند. وی در تکمیل سخنان خود تصریح کرد: دنیای استکبار، دشمن ماست و این رسانه با تمام توان اخبار حق ، محکم و درست را دور از تحریف و خلافگویی و کلمات نافذ منتقل خواهد کرد، چرا که بایستی بحث در هر سطحی که هست، محکم و حسابشده تحویل مردم داده شود و ریشه این همه موفقیت نیز در تعاون خواهد بود.
امامی کاشانی در بخش دیگری از سخنان خود بحث سهمیهبندی بنزین را مطرح کرد و خاطرنشان کرد: این کار یک تعاون عمومی میخواهد؛ از این رو همه باید به دولت در این کار کمک کنند و البته اگر اشکالی هم در این کار میدانند، بازگو کنند و بگویند که چطور چنین کاری باید انجام شود. خطیب این هفته تهران در ادامه افزود: در یک جامعه اسلامی باید تعاون، تناصح و تعاطف وجود داشته باشد و همه باید اشکالات را بیان دارند و دولت نیز باید از همگان خصوصا قشر کمدرآمد حمایت کند چنانچه تاکنون اینگونه بوده است. وی اضافه کرد: برنامهها هرچه دقیقتر پیشآید، این طرح مهم سیاسی و اقتصادی به نتیجه بهتری دست خواهد یافت. امامی کاشانی در خطبه اول نیز با گرامیداشت روز زن به بررسی گوشههایی از ولادت حضرت صدیقه کبری و ارتباط آن با جامعه امروز اشاره کرد و اظهار داشت: شان نزول سوره کوثر و اعطای این صفت به فاطمه زهرا(س) در تفسیرهای مختلف علمای شیعه و سنی مطرح گردیده و این نهر عظیم را مظهر شفاعت، هدایت، قرآن و بهشت معرفی کرده است. وی افزود: ولی چیزی که بیش از مفسرین، علمای اهل تسنن بیان کردهاند، آنست که از جانب مخالف و معاند بیان گردید که پیامبر فرزند ندارد، کوثر بر فاطمه بهعنوان رشته هستی، صادق است، و این بیان بدان معناست که او و فرزندانش چون حلقههایی به هم متصلند و همه نور پس از نور آمدهاند که ریشه و اساس این همه نور فاطمه(س) است.
خطیب چمعه این هفته تهران خاطرنشان کرد: بهشت بخشی از زهراست و شفاعت جزئی از او که البته این کلام در کلمات برخی مفسرین نیز آمده است. وی ادامه داد: کوثر حقیقتی پهناور از نظر مادی و معنوی است که خیر بشر در طول تاریخ رهین رحمت او بوده است. امامی کاشانی در تکمیل سخنان خود گفت: یک پایه هدایت و قرآن، اهلبیت هستند و فاطمه الگوی همه انسانها اعم از مسلمان و غیر مسلمان و فاطمه زهرا شایسته آنست که تمام زنان از هر دین و هر سرزمینی از فکر و روش او پیروی کنند. وی در ادامه همگان را به مطالعه کتابها و آثار پرمحتوا توصیه کرد و از مردم خواست وقت خود را در این زمینه سرمایهگذاری نمایند. |
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر
شناخت حقیقت ادیان الهی در وبلاگ«شمیم نور» | ||
گروه وبلاگ:«شمیم نور» از جمله وبلاگهای فعال قرآنی در عرصه مجازی است که در پستهای خود به «شرح حقیقت ادیان الهی» میپردازد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «شمیم نور» فعالیت خود را از 20 مرداد ماه سال 1385 در سرویس دهنده بلاگفا آغاز کرده و توسط شورای نویسندگان اداره میشود. بلاگران هدف از تاسیس وبلاگ را اینگونه بیان میکنند:«هدف، شناخت حقیقت ادیان الهی است که میتوان آنرا سرآغاز شناخت بزرگی خواند، زیرا انسان تا کنون موفق به کسب شناختهای فراوانی در زندگی مادی خود شدهاست؛ درآغاز از شناخت خود و محیط و موجودات پیرامونش شروع کرده تا در نهایت به علم و تکنولوژی خیره کننده امروزی رسیده اما غافل از اینکه از شناخت حقیقی دین خود عاجز بودهاست.
براین اساس ما میکوشیم با افزودن وسعت دیدخود که توأم با دیدی علمی، استدلالی و دیالکتیک است به بحث در مورد دین بپردازیم امانه آنچنان که در جوامع بشری امروز انجام میگیرد.» نویسندگان در ادامه با تأکید بر اهمیت مفهوم دین از ابتدای خلقت انسان و با نقد تعدادی از مبلغان دینی در ادیان مختلف الهی مینویسند:« اکنون به برکت ترقی علوم و دستیابی جهانیان به تکنولوژی پیشرفته ارتباطی، زمان آن فرارسیده که از این فرصت مغتنم برای تبادل افکارصاحبنظرانِ خردمند، آگاه و علاقمند به یافتن حقایق ادیان الهی استفاده نموده و برای رسیدن به یک روش اجتماعی همهجانبهنگر که موافق علم و منطق صحیح در همهی ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی واقتصادی باشد، کوشش نماییم. جامعهای میتواند به پیشرفت و نیکبختی برسد که از افکار و اندیشههای متعالی برخوردار بوده و در موضوعات دینی سخن غیر استدلالی نه به کسی بگوید و نه از کسی بشنود.» با این هدف نویسندگان وبلاگ از تمامی علاقهمندان و اندیشمندان دینی دعوت به تعامل با وبلاگ «شمیم نور» مینماید. تعدادی از پستهای پیشین وبلاگ که به صورت موضوعی در آرشیوی گرد آوری شده عبارتند از: 1- تعریف دین در جامعهی بشری و نظرات جامعهشناسان 2- ماهیت دین و فلسفهی دین از نظر قرآن 3- هدف غایی دین و نقش آن در سرنوشت انسانها 4- نظر اسلام حقیقی دربارهی سایر ادیان الهی 5- چگونگی کتب آسمانی پیش از قرآن ( تورات و انجیل ) 6- نظر قرآن دربارهی چگونگی تحریف تورات و انجیل 7- معنای لغوی قرآن - قرآن و ویژگیهای آن 8- نزول اولین وحی بر محمد بر طبق راهنماییهای قرآن تا کنون1523 نفر از «شمیم نور » بازدید کردهاند. |
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر
تقسیمبندی قرآن به حزب و جزء یکی از موضوعاتی است که در کتابهای تاریخ قرآن به آن پرداخته میشود، این امر از آنجا موضوعیت دارد که برخی این سئوال را مطرح کردهاند که این تقسیمبندی امری توقیفی است یا این که همچون علامتگذاری و اعراب، بعدها توسط مسلمانان انجام شد؛ متن زیر نگاهی به انواع تقسیمات قرآنی انداخته است. |
مفهوم سوره سوره از «سور بلد» (دیوار بلند و گرداگرد شهر)گرفته شده است، زیرا هر سوره آیاتى را در برگرفته است و به آن احاطه دارد، مانند حصار(سور)شهر که خانههایىرا در بر گرفته است. برخى آن را به معناى بلنداى شرف و منزلت رفیع گرفتهاند، زیرا بنابر گفته «ابنفارس» یکى از معانى سوره، علو و ارتفاع است و «سار یسور»به معناى غضبنمودن و بر انگیخته شدن از همین ماده است؛ هر طبقه از ساختمان را نیز سوره مىگویند. ابوالفتوح رازى مىگوید:«بدان که سوره را معنا منزلت بود از منازل شرف و دلیل این، قول نابغه ذبیانى است:الم تران الله اعطاک سورة ترى کل ملک دونها یتذبذب؛ نمىبینى که خداوند به تو شرف و منزلتى رفیع داده است که هر پادشاهى نزد آن متزلزل مىنماید» و اضافه مىکند:«با روى شهر را از آن جهت سور خوانند که بلند و مرتفع باشد» (1) . برخى دیگر آن را از«سور» به معناى پاره و باقى مانده چیزى دانستهاند؛ ابو الفتوح در این باره مىگوید:«اما آن که مهموز گوید، اصل آن از«سؤر الماء» باشد و آن بقیه آب بود در آبدان و عرب گوید:«اسارت فی الاناء»اگر در ظرف چیزى باقى گذارى و از همین جا است که «اعشى بنى ثعلبه» شاعر عرب مىگوید:فبانت و قد اسارت فی الفؤاد صدعا على نایها مستطیرا؛ آن زن، از من جدا شد و در دل باقى گذارد شکافى عمیق بر اثر دورى خود که هرلحظه در حال گسترش است» (2) . بنابر این، سوره در اصل سؤره بوده(به معناى پارهاى از قرآن) و به منظور سهولت در تلفظ، همزه به واو بدل شده است و
آیه به معناى علامت است، زیرا هر آیه از قرآن نشانهاى بر درستى سخن حق تعالى است یا آن که هر آیه مشتمل بر حکمى از احکام شرع یا حکمت و پندىاست که بر آنها دلالت دارد: و تلک آیات الله نتلوها علیک بالحق و انک لمن المرسلین (4) و ...کذلک یبین الله لکم الآیات لعلکم تتفکرون ( 5). مفهوم آیه جاحظ گوید:«خداوند کتاب خود را -کلا و بعضا- بر خلاف شیوه عربنام گذارى کرد و تمام آن را قرآن نامید، چنان که عرب مجموع اشعار یک شاعر را دیوان مىگوید و بعض(پاره) آن را مانند قصیده دیوان، سوره و بعض سوره را مانند هر بیت قصیده، آیه نامیده و آخر هر آیه را مانند قافیه در شعر، فاصله گویند» (6). راغب اصفهانى مىگوید: «آیه، شاید از «اوی الیه»گرفته شده باشد، به معناى پناه بردن و جایگزین کردن و هر ساختمان بلندى را آیه گویند: اتبنون بکل ریع آیة تعبثون (7) ، در زمینهاى مرتفع ساختمانهاى بلندى به پا مىدارید و بیهوده کارى مىکنید». سپس گوید:«هر جملهاى از قرآن را که بر حکمى از احکام دلالت کند، آیه گویند، خواه سوره کامل باشد یا چند فصل یا یک فصل از یک سوره، و گاه به یک کلام کامل که جدا از کلام دیگر باشد، آیه گویند و به همین اعتبار، آیات سورهها قابل شمارش است و هر سوره را مشتمل بر چند آیه گرفتهاند» (8). یادآور میشوم که اشتمال هر
سوره بر تعدادى آیات، یک امر توقیفى است و کوچکترین سوره، سوره کوثر شامل بر سه آیه و بزرگترین سوره، سوره بقره، شامل بر 286 آیه است. منبع: http:// www.maarefquran.com |
نظرات شما: نظر
مسؤول گروه قرآن و حدیث مرکز پاسخگویی به شبهههای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مراکز پاسخگویی به شبههها را بازتاب دهنده معضلات جامعه دانست. |
حجتالاسلام سید محمد حسن آیت، مسؤول گروه قرآن و حدیث مرکز پاسخگویی به شبهههای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز به تشریح فعالیتهای مرکز پاسخگویی به شبهههای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پرداخت. وی راهاندازی مرکز پاسخگویی تلفنی به شبهههای دینی را گامی مؤثر در جهت دستیابی به سخنان مقام معظم رهبری دانست و اظهار داشت: این مرکز از هفت گروه تخصصی قرآن و حدیث، تاریخ، اخلاق و عرفان، فقه، مشاوره، کلام و فلسفه تشکیل شده است که هر کدام از این گروهها مسؤول پاسخگویی به پرسشهای تخصصی حوزه خود هستند. مسئول گروه قرآن و حدیث مرکز پاسخگویی به شبهههای حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگیهای گفتوگوی تلفنی برای برطرف شدن شبهههای شهروندان گفت: پیش از راه اندازی این مرکز، پاسخگویی به شبههها از سوی مراجع به صورت مستقیم، مکاتبهای و یا به وسیله نرمافزارهای رایانهای بود، ولی این روشها به دلیل ارایه پاسخهای کلی نتوانست نیاز شهروندان را برطرف سازد. حجتالاسلام آیت با بیان اینکه پاسخگویی تلفنی نوعی رابطه روانی با مخاطب ایجاد میکند، تصریح کرد: پاسخگویی سریع و جزء به جزء از دیگر ویژگیهای این سیستم است. وی در ادامه با اشاره به استقبال بیمانند مردم از این مرکز گفت: روزانه بیش از 1200 نفر با این مرکز تماس میگیرند و این میزان در ماههای رمضان و محرم افزایش مییابد. مسؤول گروه قرآن و حدیث مرکز پاسخگویی به شبهههای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، این مراکز را بازتاب دهنده معضلات و چالشهای فرهنگی و دینی مردم عنوان کرد و گفت: در پایان
هر ماه، مدیران گروههای این مرکز با گردآوری پرسشهای رایج مردم و ارایه آمار به صدا و سیما، رادیو معارف و ارگانهای دینی، مذهبی و فرهنگی آنها را در تدوین برنامههای مورد نیاز مردم یاری میکنند. منبع: http://www.maarefquran.com |
نظرات شما: نظر