با وجود موضع گیری های متفاوتی که از سوی علما و طلبه های علوم دینی درباره این ها (منظور همان کامپیوتر و سی دی و اینترنت و چت و وبلاگ و ... است) پیش آمد و هنوز هم ادامه دارد اما دلیل نشد بسیاری از طلبه های جوان که به دنبال جستجوی حقیقت و معنا سر از حوزه های علمیه در آورده بودند به این فضاهای جدید رو نشان ندهند، شاهدش هم اینکه بیش از ده سال از جنبش نرم افزاری علوم اسلامی در قم می گذرد و اکنون اکثر مدارس علوم دینی به کامپیوتر و اینترنت و بلاگرهای عبا به دوش مجهز شده است.
شاید باور نکنید با اینکه وبلاگ نویسی در ایران مثل بسیاری از مسائل دیگر چنان برجسته شد که چشم دنیا از حدقه بیرون زد اما وبلاگ نویسی طلبه های علوم دینی آنچنان غیر منتظره بود که بارها چشم ها و گوش های رسانه ای جهان به این موضوع توجه نشان دادند و در این باره گزارش و خبر نوشتند.
چند سال قبل بود که یک مجله اسپانیایی در گزارشی ویژه از توجه حوزه های علمیه قم به ابزار فناوی اطلاعات نوشت: حتى در واتیکان هم کار روحانیون قم - مقر رهبریت مذهبى ایران- موجب تحسینشده است. ارتشى از مذهبیون مسلمان شیعى، از سالها قبل، در حال واردکردن متون مقدس خود در رایانهها و «سى.دى.رام»ها هستند. اکنون با از راه رسیدن اینترنت، «فنآورى» و «عبادت» به هم پیوستهاند و یک «وب» شبکه ایجاد کردهاند که به طور «آن لاین» در مورد شاخه شیعى اسلام، اطلاعات مىدهد و حتى به تردیدهاى مؤمنانى که در مناطق دور دست اقامت دارند، پاسخ مىگوید.
به اعتراف این رسانه ها اکنون سایت های مراجع تقلید تبدیل به دفاتر آنلاین آن ها شده است که از این طریق با همه مردم دنیا به زبان های مختلف در ارتباط هستند و شهر قم تبدیل به شهر اینترنتی اسلام گشته است.
شاید باور نکنید حوزه با تخفیف های ویژه کامپیوتر در اختیار طلبه ها قرار میدهد و کارت اینترنت رایگان و لپتاب از جمله هدایایی است که گاه در میان جوایز مسابقات مربوط به طلبه ها دیده میشود( مگر طلبه ها چی کم از خبرنگارها دارند؟)
توجه ویژه طلبه ها به اینترنت و کامپیوتر خیلی زود باعث شد حوزه های علمیه با این دنیای جدید آشنا شود و به آن روی خوش نشان دهد ( از حالا بگم که موضوع فیلترینگ اصلا ربطی به حوزه علمیه ندارد) تا جایی که با همکاری چند نهاد مذهبی در قم دفتر توسعه وبلاگ دینی راه اندازی شد که سعی در آموزش طلبه ها برای وبلاگ نویسی کرد . شاید باور نکنید اما کارهای این دفتر که با سخت کوشی چند جوان علاقمند پا گرفت مورد توجه گاردین قرار گرفت و درباره آن گزارش ویژه ای نوشت و درباره وبلاگ نویسی طلبه ها مدح و تمجید گفت.
همین چند روز قبل گزارشی در لس آنجلس تایمز دیدم که کیم مورفی از نویسندگان معروف آن نوشته بود : حالا اگر در میان پایگاه های اینترنتی ایرانی گشتی بزنید با سیلی از صفحات مواجه می شوید که مبتکران آن ها مردانی موقر با ریش و عمامه هستند .صدها روحانی ایرانی امروز وبلاگ های شخصی خود را دارند . اگر می خواهید بدانید که آیت الله خامنه ای درباره آمریکای دشمن چه فکر می کند، چرا یک سرباز حزب اللهی همیشه بندهای پوتین خود را بسته است یا چگونه ایران به نمونه مدرن یک دموکراسی دینی تبدیل شده است به سراغ پایگاه اینترنتی وی که به پنج زبان در دسترس است بروید .
او همچنین نوشت : روحانیان از طریق اینترنت به پرسش های شرعی پاسخ می دهند . برخی دفاتر در قم نیز به سراغ سیاست می روند برخی پایگاه ها درباره هر چیزی از روابط با مسلمانان سنی گرفته تا نقش سازمان ملل ، مساله هولوکاست ، اشغال امریکا در عراق ، دیدگاه های اصیل تشیع را تشریح می کنند .
اکنون علاوه بر اینکه بزرگان دینی برای خود سایت هایی دارند حوزه علمیه تلاش فراوانی برای آموزش وبلاگ نویسی به روحانیان کرده و به آن ها آموزش های لازم را برای حضور در دنیای اینترنت می دهد و در حوزه های علمیه جشنواره های وبلاگ نویسی به راه می اندازد .
اگر جستجوی کوتاهی در اینترنت بکنید به وبلاگ های فراوانی بر میخورید که توسط طلبه های علوم دینی نوشته می شود . گرچه در برخی از آن ها اصول وبلاگ نویسی رعایت نمیشود (مثل بسیاری از وبلاگ های ایرانی) اما برخی از آن ها عالی شروع کرده اند که باعث شده ادبیات خاصی در فضای وبلاگ نویسی فارسی به وجود آید .
در این نوشته ها، جسته و گریخته، میتوان نکتههایی درباره طرز درس خواندن طلبهها، نوع برخورد مردم با آنان، خاطرههای آنان از تبلیغ و سفرهای تبلیغی بهدست آورد، خاطرات و نکته های شنیدینی از زبان طلبه های عصر دیجیتال بسیار جالب است که مورد توجه کاربران اینترنت هم قرار گرفته است برای مثال وبلاگ "خاطرات باور نکردنی یک حاج اقا"آنقدر مطالب و خاطرات جالب و خواندنی دارد که من خودم در همان شب آشنایی با این وبلاگ همه خاطرات این حاج آقا را خواندم از لیست کامنت های هر نوشته هم می شود به توجه فراوان کاربران به این نوشته ها پی برد .
بسیاری از همین بلاگرهای طلبه علاوه بر فضای وبلاگ نویسی در اورکات و کلوپ و تالارهای گفت و گو پرچم دار بحث های فکری و مذهبی هستند و در این فضا بدون اینکه هویت کاربران شناخته شود به سوال ها و مشکلات آن ها پاسخ می دهند.
شاید برای شما هم جالب باشد که اگر ما بیشتر برای سرگرمی و گاهی تحقیق و مطالعه این طلبه ها حضور در اینترنت و ارشاد جوانان و نوشتن درباره دین به زبان روز را مثل نماز و روزه مثل عبادت می دانند .
پا نوشت :
1. اگر میبینید جرات کرده ایم درباره وبلاگ طلبه ها (هجی کنید منبرهای دیجیتال) بنویسیم فکر نکنید اصلا جرات می خواست . نه تازه با بسیاری از طلبه های وبلاگ نویس که صحبت کرده ام دیدم بسیار مشتاق به گفتن انگیزه ها و ایده هایشان در فضاهای جدید هستند.
2 . فکر نکنید اگر بی بی سی و گاردین و لس آنجلس تایمز و بقیشون توجه به وبلاگ نویسی طلبه ها کرده اند از روی علاقه و تعجب است بلکه بیشتر ترسیده اند ( اصلا هر وقت روحانیت در صحنه بوده آن ها از صحنه خالی شده اند)
3 . تصمیم دارم این دست از نوشته ها را که راه گلویم را بد جور پنجه زده اند ادامه بدهم که شاید شاید شاید ... البته خیلی هم مطمئن نیستم.
کد مطلب: 13500
منبع: http://www.bfnews.ir
نظرات شما: نظر
منتخب جشنواره الکترونیکی پیامبر اعظم(ص): تقویت اعتماد به نفس؛ یکی از کارکردهای جشنوارههای وبلاگی قرآنی و دینی است | ||||
گروه وبلاگ: «امید امیدی»، منتخب جشنواره الکترونیکی پیامبر اعظم معتقد است جشنوارههای وبلاگی قرآنی و دینی که در سطح عمومیتری برگزار میشوند توانایی تقویت روحیه اعتماد به نفس را در افراد دارند. امیدی در گفتگویی با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، به ارائه تجربیات و نظرات خود در برپایی شایان دومین جشنواره بینالمللی وبلاگهای قرآنی که به زودی از سوی ایکنا برگزار خواهدشد پرداخت. امیدی با بیان اینکه جشنواره الکترونیکی پیامبر اعظم(ص) اولین تجربه شرکت در چنین مسابقاتی برای وی بوده، بیان داشت: «جشنواره ها باید 4 مرحله قوی و بینقص داشتهباشند تا موفق باشند؛ 1- قبل از جشنواره 2- در حین برگزاری جشنواره 3- داوری آثار 4- پایان جشنواره.» وی درباره توانایی جشنوارهها اظهار داشت: جشنواره توانایی این را دارد که اثرهای گوناگونی را دور هم جمع کند تا علاوه بر ایجاد جو رقابتی بین صاحبان اثر، تعاملی بین شرکتکنندگان برای رسیدن به اهداف مفید جشنواره ایجاد کند و همچنین میتواند افرادی را که فضای بروز استعداد برای آنها کم است، شناسایی کند. وی ادامه داد: همچنین به نظر من جشنوارههایی که در سطح عمومیتری برگزار میشوند توانایی تقویت روحیه اعتماد به نفس را در افراد دارند. بلاگر «پیامبر امید» تصریح کرد: جشنوارهها به دلیل ایجاد حس رقابتی سالم بین شرکتکنندگان میتوانند در غنیتر کردن اثرها و فعالیتها تأثیرگذار باشند. بازدید از وبلاگها توسط خود افراد شرکتکننده و مقایسه آنها با وبلاگ خودشان، حس رقابت را در آنها شدیدتر میکند.
وی در ادامه افزود: «همچنین تعامل خوب و دوستانه بین شرکتکنندگان باعث میشود تا از همدیگر مطالب و فنونی یاد بگیرند که در تقویت اثرها، بالا بردن کیفیت کار و اثربخشی این صفات در جشنواره موثر باشد.» وی به ارائه توصیهای برای بلاگران حوزه دینی پرداخت و بیان کرد: «بلاگرهای حوزه دینی و قرآنی اگر از سلایق شخصی و غرضهایشان در نوشتن بکاهند و برای همه نظرات ارزش قائل باشند، از طرفی وبلاگ را منحصر به فعالیت دینی سنتی نکنند و از تمامی تکنولوژی های جذاب برای کارشان استفاده کنند خیلی میتوانند در این امر موفق باشند. همچنین روزانه سعی در بهبود و تقویت و غنای اثر خود داشتهباشند تا بتوانند به تمام سلایق بازدیدکنندگان پاسخ دهند.» امیدی، دلیل اصلی وبلاگنویسی خود را در حوزه دینی علاقه خاص وی به ائمه اطهار(ع) عنوان کرد و گفت: «علاوه بر علاقه به دنبال عملی بودم که نسبت به بقیه تواناییهایم بتواند در سطح گستردهتری موثر باشد. به همین دلیل وبلاگنویسی و ارائه خدمات رایگانی را در راستای آن(مثل لوگو ، بنر و قالب رایگان و ...) انتخاب کردم.» وی اثر جشنواره را در وبلاگنویسی خود این گونه ارزیابی کرد: «شرکت در جشنواره خیلی روی تقویت اثر من تأثیر گذاشت و باعث افزایش مقبولیت وبلاگ و آمار بازدیدکننده آن شد. ولی نمیتوانم به یقین بگویم که جشنواره توانستهبود مرا برای نوشتن ترغیب کند یا روی آن تأثیر بهسزایی داشتهباشد.» وی وبلاگ خود را عرصهای برای ارائه خدمات جانبی برای بلاگران حوزه دینی قرار دادهاست. |
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر
بیست و سومین شماره از نشریه الکترونیکی «ساعت صفر» منتشر شد | ||
گروه وبلاگ: بیست و سومین شماره از نشریه الکترونیکی ساعت صفر ویژه امام عصر منتشر شدهاست. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، «ساعت صفر» نشریه الکترونیکی ویژه امام عصر شماره نیمه نخست اردیبهشتماه خود را بر روی اینترنت منتشر کرد.
مدعیان مهدویت در اینترنت چکار دارند!، ژرفا، عدالت مهدوی، استمرار عدالت نبوی و علوی، عدالت اجتماعی؛ گمشده تاریخی بشر(5)، هدیهی آسمانی و به نام منتقم مظلومان از جمله عناوین موجود در این شماره است. شماره 23 این نشریه در بخش نسیم خود مطلبی از حجتالاسلام ربانی خراسانی با عنوان مواظب افزایش کلیساهای زیر زمینی و خانگی باشید، نقل کرده که ایشان در توضیح این مطلب گفتهاند: «غرب با ایجاد کلیساهای خانگی و زیر زمینی در کشورهای اسلامی و تطمیع برخی از ساده لوحان، سعی میکند پایههای اعتقادی جوانان را نسبت به مبانی اسلام تضعیف کند و در این مسیر سرمایهگذاری وسیعی انجام دادهاست.» مصاحبه با یک بلاگر، نینوا و انتظار «تأملی نو»، وان یکاد و جمکران قبله دیدگاه منتظران(عکس) جزو مطالبی است که در این شماره بهروز شدهاست.
منبع: www.iqna.ir |
نظرات شما: نظر
بانک اطلاعات مدرسه علمیه جده بزرگ اصفهان افتتاح شد |
گروه وبلاگ:بانک اطلاعات مدرسه علمیه جده بزرگ اصفهان با حضور اساتید و طلاب آن حوزه راهاندازی شد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی نورسافت در این مراسم حجتالاسلام غلامرضا بهرامی مدیر بانکهای اطلاعاتی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی درباره چگونگی تأسیس مرکز و اهداف تعیینشده آن و همچنین در رابطه با نقش رایانه و اهمیت آن در پژوهشهای دینی سخنرانی کرد. مدرسه علمیه جده بزرگ اصفهان زیر نظر آیت الله طباطبایی امام جمعه اصفهان اداره میشود. در این مدرسه بیش از 300 طلبه مشغول به تحصیل علوم دینی هستند. |
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر
مشاور آیتی سازمان ملی جوانان: قرآنیها را وبلاگنویس کنیم تا وبلاگنویسان را قرآنی | ||
گروه وبلاگ: به جای اینکه تأکید کنیم کسانی که اهل وبلاگ هستند تشویق شوند و چند پست قرآنی بنویسند، باید کوشید تا با سرمایهگذاری برای فعالان عرصههای قرآنی آنها را با محیط مجازی و وبلاگنویسی آشنا کرد و فعالیتهای آنها را در این حوزه توسعه و ارتقاء داد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، حجتالاسلام حسینی، مشاور آیتی سازمان ملی جوانان، افزود: برگزاری جشنواره در صورتی موفقاست که دیدی فرانگر داشتهباشد و از همه نهادها و بخشهایی که توانایی دارند استفاده کند؛ باید نهادهای محتوایی قرآن را نیز وارد این عرصه کرد. وی ادامه داد: باید سرویسدهندگان و فعالان قرآنی را کنار هم جمع کرد و طرح جشنواره را بررسی و از همه پتانسیلها استفاده برد. به جای اینکه تأکید کنیم کسانی که اهل وبلاگ هستند تشویق شوند و چند پست قرآنی بنویسند؛ سرمایهگذاری بر اهل قرآن بشود و آنها را وبلاگنویس کرد. با مراکزی که پژوهشگران قرآنی دارند به نحوی هماهنگی بشود که آنها شرکتکنندگان اصلی باشند. با این راهکار سطح کیفی کار تغییر میکند و بالا میرود. مشاور آیتی سازمان ملی جوانان گفت: فعالیتهای فرهنگی هزینههای خاص خود را دارد به آن مقدار هزینه که میشود، نتیجه حاصل میشود، اما نتیجه بستگی به طراحی کار و در مرحله بعدی اجرا کار دارد. ارزیابی جشنواره پیامبر اعظم(ص) وی در مورد بخش وبلاگنویسی جشنواره پیامبر اعظم(ص) یادآور شد: تعداد بالای شرکتکنندگان وبلاگهای اختصاصی پیامبر با موضوع پیامبر مطلب منتشر میکردند خوشایند بود. تعداد زیادی از جوانهای ما یا در مورد پیامبر مطلب مینوشتند و یا مطلب میخواندند. به همین دلیل احساس میکردم جشنواره حتی اگر تنها همین اثر را داشتهباشد نتیجه خوب و مطلوبی است. حجتالاسلام حسینی در زمینه استمرار وبلاگنویسی معتقد است: جشنواره پیامبر مقطعی نبود بلکه عمده سال پیامبر را پوشش میداد. «استمرار» جزو ملاکهای داوری لحاظ شده بود. از شروط وبلاگنویسی، مستمر بودن و سابقه دیرینه داشتن است و وبلاگنویسانی که در زمینههای دینی مینویسند به نحوی باید تشویق شوند و تنها به اثرگذاری در مقطع خاص اکتفا نشود چه بهتر که بتواند مستمر شوند. وی در ادامه گفت: از راهکارهای جلوگیری از این مشکل ایجاد دبیرخانه دائمی و نهادهایی که به صورت مستمر کار وبلاگ نویسی را پیگیری میکنند. سایت جشنواره پیامبر اعظم(ص) نمایشگاهی دائمی از آثار این مسابقه است. دبیر جشنواره الکترونیکی پیامبر اعظم(ص)خاطر نشان کرد: البته ما هنوز درباره استمرار جشنواره به نتیجه نهایی در سازمان نرسیدهایم. از اهداف جشنواره این بود که بتوانیم از دستاوردها استفاده کنیم. باید در ساختار سازمانی- اداری تصویب شود. البته ما هنوز فرصت را از دست ندادیم درگیریهای جشنواره باقی است. حجت الاسلام حسینی گفت: یکی از دستاوردهای جشنواره وبلاگنویسی این است که بین خود وبلاگنویسان ارتباط و انسجام برقرار شدهاست. مراکز فعال در زمینه وبلاگ نویسی آنها را شناختهاند. با نیازهای این قشر بیشتر آشنا شدند و میتوانند برنامهریزی کنند. توجه و حمایت بهترین تشویق برای وبلاگنویسان وی تاکید کرد: ایجاد انگیزه معنوی از اثرات جشنواره است. کسی که مدتها وبلاگ نوشته و مورد توجه قرار نمی گیرد با برگزاری جشنواره بیننده و توجه بیشتر مهمترین انگیزه نوشتن او میشود. جوایز مادی خیلی مختصر است. همین اصل تشویق و احساس حمایت بزرگترین اثر معنوی بر وبلاگ نویسان است. رئیس دانشکده مجازی علوم حدیث گفت: امکان توسعه مفاهیم دینی با ارسال یاداشتهای بیشتر و تولید محتوا در فضای اینترنت است. یکی از نکاتی که کمتر به آن توجه میشود تأثیری است که وبلاگنویسی بر خود وبلاگ نویس میگذارد. وقتی وبلاگنویس یک اثری را خلق کند ناچار است مطالعه کند، فکر کند و تحلیل کند. اینها مفاهیم را در وجود او «ماندگار» میکند. وی برای بهتر شدن برگزاری جشنواره پیشنهاد کرد: دچار کلیشهها نباید شد این جشنوارهها به صرف اینکه یک نفر در جایی ثبتنام کند همین برای برگزاری جشنواره کفایت کند، نباید باشد. وبلاگنویسان باید تشویق شوند به محتوا به صورت تخصصی نگاه کنند. اگریک تیم محتوایی کارشناسی پشت این جشنوارهها باشد میتواند مفید باشد. این امر موجب میشود سطح کارشناسی کار بالا رود. مسائل فنی و هنری در رتبههای بعدی قرار بگیرد. |
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر
پله پله تا ملاقات خدا به روایت بلاگر «از ملک تا ملکوت» | ||
گروه وبلاگ: «خداوند به انسان فرمود: وصال دوباره تو قصه یک دل است و یک نردبان. قصه بالا رفتن و رسیدن. قصه پله پله تا اوج رسیدن. قصه هزار راه پر پیچ و تنها یک نشانی برای رسیدن. قصه پیله و پرواز. قصه تنیدن و رها شدن. قصه به درآمدن و قصه پرواز.» به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «از ملک تا ملکوت» یکی از وبلاگهایی است که با مضامین عرفانی و مذهبی پستهای خود را مزین میکند.
بلاگر در پست اخیر خود داستانی قدیمی و همیشگی ارتباط میان خدا و مخلوقش و هبوط انسان به زمین را با قلمی شیوا و روان روایت میکند. وی در این داستان انسان را در کویر لم یزرع و بیآب و علفی میبیند که بیهیچ پناهی تنها مانده و مانند همیشه تنها فریادرسش یعنی خدا به کمک او میآید و زمانی که انسان او را میخواند، پروردگار لبیک گفته و همانطور که وعده داده او را اجابت میکند. وی در پاسخ به انسان و شکواییههای او به نقل از خداوند مینویسد: «خداوند فرمود: منم همان که دلت برایش تنگ شدهاست. آدم نمیدانست چه کند خوشحال بود گفت: خدای من، خدای مهربان من، مرا دریاب در این کویر بی وجودی خداوند فرمود: اینجا زمین است نه کویر بی وجودی. تو وجود از این جا یافتی. تو اکنون نزد کسی هستی که از میان مخلوقات تنها او انتظارت را میکشد.» در پایان مطلب بلاگر ماه را نشانهای از نور بهشتی معرفی کرده و اینگونه روایت میکند: «برو آدم اما هر شب به آسمان نگاه کن و ببین که من برای روشنایی دلت چلچراغی از نور بهشتی روشن میکنم تا تنها نباشی. برو و انسانیت را با رنج و صبوری آغاز کن… برو زمینی شو تا به بهشت برسی… برو آدم.» ریحانه جعفری از بلاگران فعال در این حوزه است که در نخستین جشنواره وبلاگنویسی قرآنی از وبلاگهای برگزیده شناخته شدهبود. بلاگر «از ملک تا ملکوت» از اسفندماه سال هشتاد و سه فعالیت خود را آغاز کردهاست. |
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر
وبلاگ سایت اطلاعرسانی شیعیان «مسیحانفس» راهاندازی شد | ||
گروه وبلاگ: سایت اطلاعرسانی شیعیان «مسیحانفس» با ایجاد وبلاگی با همین عنوان در سرویسدهنده بلاگفا بهروز رسانی مطالب خود را اعلام میکند. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، پایگاه اینترنتی اطلاعرسانی شیعیان با نام «مسیحانفس» که در سال جدید آغاز بهکار کردهاست در اقدامی تازه دست به ایجاد وبلاگ برای سایت خود زدهاست.
این وبلاگ که در اردیبهشتماه در سرویسدهنده بلاگفا راهاندازی شده، قصد دارد مطالب خود را با موضوعاتی چون؛ مقالات، گالری، عکس، نرمافزار، صوتی و تصویری و کتابخانه به روز کند. آخرالزمانشناسی در آثار اسلامی، آخرالزمان را باور کنیم، دعا و توقیعات از جمله مطالبی است که در این وبلاگ در اختیار کاربران قرار گرفتهاست.
در آخرین پست این وبلاگ مقالهای با نام توقیعات آمدهاست که بلاگر در توضیح واژه توقیعات اینگونه نوشتهاست: «توقیعات به نامههای حضرت بقیة الله الاعظم(ارواحنا فداه) گفته میشود که توسط چهار نایب خاص ایشان در زمان غیبت صغری به دست شیعیان میرسیدهاست.» وی در ادامه توقیعات را از لحاظ محتوایی تعریف کرده و مینویسد: «از نظر محتوایی توقیعات اغلب شامل جواب سوالات خصوصی یا تعلیم احکام و رد شبهات مخالفان و یا تأیید نواب اربعه و تکذیب مدعیان دروغین و همچنین تعیین تکالیف اجتماعی شیعیان و راهنمایی آنها در زمان غیبت حضرت است.» |
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر
خلقت آسمانها و زمین در شش روز |
گروه وبلاگ: «بر طبق قرآن، آفرینش این جهان در شش روز یا شش هنگام صورت گرفته، که این موضوع در ۱۰ آیه شرح داده شدهاست.» به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «مجمع فرهنگی جوادالائمه» که در سرویسدهندهی بلاگفا بهروز میشود در پست اخیر خود به بررسی خلقت آسمانها و زمین در شش روز پرداخته است. بلاگر در ابتدا به آیهی سورهی الاعراف، ۵۴ اشاره کرده و مینویسد: «در حقیقت پروردگار شما آن خدایى است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید، سپس بر عرش (جهاندارى) استیلا یافت روز را به شب که شتابان آن را مىطلبد مىپوشاند و (نیز) خورشید و ماه و ستارگان را که به فرمان او رام شدهاند (پدید آورد) آگاه باش که (عالم) خلق و امر از آن اوست فرخنده خدایى است پروردگار جهانیان.» وی سپس آیهی الفرقان، آیه 59 را بیان کرده و میافزاید: «همان کسى که آسمانها و زمین و آنچه را که میان آن دو است در شش روز آفرید آنگاه بر عرش استیلا یافت رحمتگر عام (اوست) در باره وى از خبرهاى بپرس (که مىداند).» بلاگر در ادامه یادآور میشود: «در سوره (هود آیهی 7 ) آمده است؛ اوست کسى که آسمانها و زمین را در شش هنگام آفرید و عرش او بر آب بود تا شما را بیازماید که کدامیک نیکوکارترید و اگر بگویى شما پس از مرگ برانگیخته خواهید شد قطعاً کسانى که کافر شدهاند خواهند گفت این (ادعا) جز سحرى آشکار نیست.» |
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر
در ادامه بحث ارتداد به این سوال پاسخ می دهیم که اگر شخصی مرتد شود در چه صورتی وی را اعدام می کنند؟
همان طور که در پست های گذشته اشاره شد حکم به اعدام شخص مرتد به علت عمل مجرمانه اوست که آن هم با شرایطی تحقق می یابد و شایان ذکر است حکم به ارتداد کسى به همین سادگى نیست; بلکه باید ارتدادش در دادگاه اسلامى به ثبوت برسد و هنگامى که حکومت اسلامى نیست ارتداد وى پیش مجتهد جامع الشرایط ثابت مى شود و او حکم به ارتداد مى دهد.
اجراى حکم قتل نیز در حکومت اسلامى به عهده حاکم شرع است و در غیر این صورت چنانچه مرجع تقلید اجازه عمومى به کشتن فردى داد؛مانند سلمان رشدىبر هر مسلمانى واجب کفایى است به آن اقدام کند.
اسلام میان مرتد فطرى (کسى که از پدر و مادر مسلمان متولد شده و پس از قبول اسلام از اسلام برگشته است) و مرتد ملّى (کسى که پدر و مادر او به هنگام انعقاد نطفه اش مسلمان نبوده اند و او بعداً اسلام را پذیرفته، سپس از آن برگشته) و همچنین بین مرد مرتد و زن مرتد فرق گذاشته است.
مرتد فطرى باشد، با شرایط ذیل اعدام می شود :
1.اگر مرتد ، مرد باشد و قبل از اثباتِ حکم ، در محکمه توبه کند ، حاکم شرع مى تواند او را ببخشد و اگر بعد از احراز ارتداد و اثبات حکم ، توبه واقعى کند (نه ظاهرى ) اگرچه در واقع ، در پیشگاه خداوند پذیرفته مى شود ، لیکن در محکمه اسلامى محکوم به اعدام است و اگر توبه او ظاهرى و به خاطر ترس از مرگ باشد ، در نزد خداوند قبول نمى شود ; یعنى عذاب اخروى نیز دارد .
2 . اگر زن مرتد باشد ، اول او را توبه مى دهند (بعد از احراز ارتداد در محکمه ) ; اگر توبه کرد ، اعدام نمى شود و اگر توبه نکرد ، او نیز اعدام مى گردد .
شرایط تحقق ارتداد (علاوه بر شرایط عمومى ، مانند : بلوغ ، عقل ، اختیار و.. .) آن است که یکى از اصول سه گانه دین ، یعنى : توحید و نبوت و معاد و نیز یکى از ضروریات مسلم اسلام که همه مذاهب شیعه و سنى و.. . آن را از مسلمات دین مى دانند ، مثل : نماز و روزه و حج و.. . را انکار کند و در این کار جدى و مصر باشد(البته برخی از فقها معتقدند که در صورتی انکار بدیهی اسلام باعث خروج از دین می شود که انکار بدیهی به انکار خداوند منتهی شود.)
ولى اگر مرتد ملّى باشد، در صورت عدم بازگشت به اسلام(توبه) کشته مى شود، ولى اگر توبه کرد کشته نمى شود.
همچنین برخى از محققان از فقها نیز فرموده اند: فردى که بر اثر تماس و ارتباط با گروه باطل، شبهاتى در دل او پیدا شده کم کم صورت انکار به خود گرفته و باعث شده تا برخى از احکام ضرورى دین را انکار کند، ولى به گونه اى است که اگر شبهه او زایل شود، فوراً به آغوش حق باز مى گردد، این طور فردى نیز کشته نمى شود.سیستم مدیریت وبلاگ
http://pyambaraazam.parsiblog.com
نظرات شما: نظر